Teško je o demografskom potopu reći više od naših eminentnih stručnjaka-demografa koji su prepoznati u javnosti, akademiku Anđelku Akrapu i prof. dr. sc. Stjepanu Štercu. Sadržaj koji slijedi odnosi se na konkretniji prikaz prirodnog rasta stanovništva i sve manjeg broja učenika u školama…
Ranije se iselila radna snaga, obično muškarci, ljudi su otišli izvan države da bi se zaradilo i vratilo kući kako bi se osiguravalo bolje uvjete življenja (između ostalog gradnja kuća), ali ostatak obitelji, supruga i djeca su ostajali na svom ognjištu. Danas sele kompletne obitelji, bračni parovi s djecom.
Veliki problem za državu Hrvatsku je iseljavanje potentne radne snage (u posljednje vrijeme iz Hrvatske se iselilo oko 7500 medicinskih sestara – prije Covida-19 je rečeno da nam nedostaje 12000 medicinskih sestara, iselilo se i oko 1000 liječnika), posebno što su s roditeljima Hrvatsku napustila djeca. Treba biti pošten i priznati da iseljavanje nije više tek ekonomsko pitanje već funkcionalnost države, kojekakve nepravde (neefikasno sudstvo, korupcija, način zapošljavanja, falsificirani dokumenti o kvalifikacijama pojedinaca, enormno veliki broj branitelja, veliki broj gradova i općina, podcjenjivanje domaćeg proizvoda i uvoz tuđeg, „povećanje“ plaća,…).
Ovdje će se citirati Glas koncila u kojemu 18. rujna 2017. godine glavni urednik Ivan Miklenić piše „Hrvatska je zakoračila u demografski slom – Žele li oni na vlasti biti pogrebnici ?“. Nije zabilježeno reagiranje vlasti na sadržaj ovog članka. Pametnome dosta.
U zadnjih 10 godina 129.957 ljudi više je preminula nego rođeno. Poseban problem je „raspad“ obitelji, od 269.786 sklopljenih brakova, 75.199 je razvedenih brakova, veliki je to sociološki problem koji posebno utječe na djecu.
Uz ovo treba dodati kuriozitet da smanjenje broja učenika uvjetuje smanjenje broja učenika u razrednom odjelu (očuvanje radnih mjesta), ali i povećanje broja učitelja u školama.
U zadnjih osam godina osnovne škole Splitsko-dalmatinske županije su ostale bez 1.769 učenika. Ako se 1.769 podijeli s 25 (ranije objašnjena metodologija) „izgubljen“ je 71 razredni odjel ili više od dvije škole s po 800 učenika.
T.H.