Od prvog svibnja mijenjaju se oznake na automobilskim gumama, odnosno uvodi se novi sustav označavanja na razini Europske unije. Želi se postići bolja informiranost potrošača prilikom kupnje guma, a krajnja je svrha – ekološka. Naime, Europska unija obvezala se smanjiti emisije stakleničkih plinova kako bi se postigla klimatska neutralnost do 2050. Sve gume isporučene nakon 1. svibnja morat će biti usklađene s novom uredbom, a za one starije ne mijenja se ništa…
Dolazak toplijih dana za većinu vlasnika automobila znači i da je stiglo vrijeme za zamjenu zimskih i stavljanje ljetnih guma. Iako se mnogima čini kao gnjavaža, zimske gume nisu napravljene za vožnju na visokim temperaturama – sve iznad 7 Celzijevih stupnjeva nije dobro.
– Zimska guma u toplijim vremenskim uvjetima – primjerice, na plus 15 se osjeća velika razlika – nema dobru trakciju, na mokrome ne staje dobro, nije sigurna za vožnju, ističe vulkanizer Bojan Lovrek.
– Zimska će guma na toploj cesti imati potpuno druge performanse i one se više troše. Iz ovih razloga sigurnosti bilo bi dobro za vozače da koliko god mogu prate te vremenske uvjete i da tome prilagođavaju odluku o zamjeni guma. Zakon propisuje što treba napraviti, no mi smo odgovorni sami za sebe, kaže Alan Vojvodić iz HAK-a.
Mnogi Međimurci ovih su dana masovno u vulkanizerskim radionicama.
– Radimo ovo iz sigurnosti, sigurnost nam je bitna, ali i pouzdanost – mijenjamo već 15 godina i imamo vjere, jer guma je jako bitna, a ako nema kvalitetne gume – sigurnost se dovodi u pitanje, kaže Mario Petković iz Preloga.
Primjećujem da sve više vozača koristi cjelogodišnje gume, što prijašnjih godina nije bila praksa”
vulkanizer Bojan Lovrek
Zanimljivo je da vozači više ne kupuju najjeftinije gume – traže pouzdane i kvalitetne, ali hit su – cjelogodišnje. Mnogima je to jednostavnije i jeftinije nego kupovati dva seta. Međutim, treba imati na umu da cjelogodišnje gume u zimskim uvjetima nemaju performanse kakve imaju zimske gume.
– Cijena nije faktor, ona je bitna, ali treba naći optimum kvalitete i cijene, biramo sigurnost, kaže Petković.
– Primjećujem da sve više vozača koristi cjelogodišnje gume, što prijašnjih godina nije bila praksa, ili kupuju one jeftine gume ili premium, srednja se klasa nekako iskorijenila – ne znam zbog čega, kaže Lovrek.
Da bi se olakšalo potrošačima od prvog svibnja mijenjaju se oznake na gumama, odnosno uvodi se novi sustav označavanja na razini Europske Unije. Namjera je bolja informiranost potrošača.
– Jedna od stvari koje će EU uvesti je i podatak o trajnosti gume, kaže Vojvodić.
Osim o trajnosti gume, moći će se doznati i performanse te potrošnja goriva. Gume su podijeljene u klase – od A do G – razlika potrošnje iznosi otprilike 0,65 litre. Tu je i oznaka buke – može imati jednu, dvije ili tri crne crtice za jačinu zvuka.
– Osim oznake decibela uvodi se A, B ili C razred da bi korisnici imali informaciju o tome da stave gumu u neki kontekst, a uvodi se i QR kod kojim će korisnik moći vidjeti u bazi podataka kojima Europska unija raspolaže o pojedinoj gumi, ali uvode se i promjene vezane uz poledicu, to jest korištenje šiljaka je li ta guma dobro prianja i je li sukladna ISO standardima, ističe Vojvodić.
Dodajmo na kraju statistiku policijskog kažnjavanja na našim cestama zbog neadekvatnih guma tijekom zimskog perioda. Zabilježena su 553 prekršaja u kojima su vozači kažnjavani s po tisuću kuna, donosi HRT-VIDEO-OVDJE
G.S.