“Odluke pulskog i osječkog gradonačelnika da zabrane koncert narodne muzike u svojim gradovima samo su nastavak dugotrajnog čišćenja hrvatskog kulturnog prostora od balkanskih uljeza”, započinje svoju žalopojku u Novostima, glasilu srpske manjine u Hrvatskoj, Lujo Parežanin, koji zaključuje kako su “na braniku visokih europskih vrijednosti zajedno stajali malograđani i nacionalisti”.
Inače su novosti već ranije pisale kako je “sam taj naziv ‘cajke’ pežorativan i u svom implicitnom malograđanskom rasizmu beskrajno odbojan. Stavljanje svega pod isti nazivnik dodatni je znak ignorancije: narodnjaci su raznovrsni i imaju čitav niz unutarnjih stilskih i zvučnih razlika, jednako, ako ne i više kao pop-muzika”. Zanimljiva pseudointelektualna vratolomija, jer i sami apostrofiraju “pop-muziku” kao zajednički termin za sve te pravce i “zvučne razlike”. Naravno, “cajke” imaju razlika, ali ne radi se o “glazbenom pravcu” u kom ima kvalitetne i manje kvalitetne glazbe, iako nikad nismo čuli za “cajku” koja bi imala ikakve kvalitete kao kulturni proizvod, nego o subkulturi koja žene u tekstovima uglavnom tretira kao zadnje smeće i uglavnom se vrti oko tema alkohola, kriminala, a ponekad i srpskog nacional-šovinizma (kao u djelima Baje malog Knindže poput “Armija srpska sve će da vas smrska”).
Naravno, Novosti su nazvale i Zoričića, a ovdje prenosimo nekoliko pitanja i odgovora. Najviše ih je zanimalo hoće li dozvoliti Thompsona:
Thompsonov glazbeni izričaj veže se uz pastirski rock. Smatrate li da takav vid glazbe odgovara Puli?
Ako pamtite, Vijeće je odbilo nastup Thompsonu u Areni prije par godina. Također, koliko je javno dostupno on ne nastupa, ne traži koncert u Puli, ima obiteljsku tragediju tako da, oprostite, ali ne vidim baš nikakvu poveznicu s ovom situacijom.
Biste li dopustili njegov koncert u gradskim prostorima u Puli. Da ili ne?
A ja vam odgovaram da kad je njegov management uputio zahtjev na njega nije pozitivno odgovoreno. Hoće li doći novi, kada, u kojoj formi i gdje – ne znam i suludo mi je odgovarati na hipotetska pitanja. Ako do takve situacije dođe, možemo o tome razgovarati.
Da, ali na Thompsona je reagiralo Gradsko vijeće, a ne vi kao gradonačelnik. Ovaj koncert ste vi zabranili?
Nema zabrane. Ovakva vrsta glazbe, turbo folk, nije prihvatljiva u javnom prostoru Pule.
Pitam vas za Thompsona. Gradsko vijeće je bilo protiv njega, a ne vi. Jeste li i vi protiv njega ili u njegovom koncertu ne vidite problem?
Ako i kada bude zahtjev predan, onda će to biti tema i posve jasan stav.
PUPOVAC: “JAČA HRVATSKI NACIONALIZAM”
Dužnosnici SDSS-a na čelu s Miloradom Pupovcem u razgovoru za B92.net istaknuli su da je razlog otkazivanja koncerta prije svega podizanje i jačanje nacionalističkih raspoloženja u dijelu stanovništva.
“Procjena tko može nastupati u javnom prostoru očito je donesena bez ikakvog znanja o vrsti glazbe koju izvode tzv. izvođači i nije opravdana nikakvim estetskim ili sličnim kriterijima”, istaknuli su i dodali:
‘Kulturološki’ argumenti koje iznose pojedini predstavnici domaćih vlasti nažalost ostavljaju samo dojam slabo prikrivene averzije prema izvođačima koji dolaze iz Srbije i Bosne i Hercegovine, a koji se temelje na njihovu podrijetlu.
“Veseli nas ipak što usprkos nacionalističkim ispadima pojedinih predstavnika lokalnih vlasti, muzika iz susjednih zemalja, posebno iz Srbije i BiH, ostaje među najpopulanijim kulturnim proizvodima u Hrvatskoj, te što između naših zemalja postoji živa kulturna razmjena neopterećena lošim namjerama i željama pojedinaca”, navode iz ove stranke.
Bijesni i srpski mediji
Pored Novosti, i srpski mediji su bijesni zbog odluke da se gradski prostori ne iznajmljuju “cajkama”:
Pod naslovom “Hrvatski povjesničar o zabrani narodnjaka iz Srbije: “Kad Let 3 pokaže zadnjicu, to je umjetnost”, portal B92 piše:
“Kad Let 3 pokazuje zadnjicu i promovira zapadni ‘mainstream’ rusofobni narativ, onda je to umjetnost. A kada Ana Bekuta, jedna od najvećih dama naše estrade, pjeva o ljubavi, to treba zabraniti. I samu ideju da netko je manje vrijedan jer sluša drugačiju glazbu, pa čak i srpsku, to je šovinizam najgore vrste”, objasnio je Šarić.
“Ništa, tekstovi tzv cajki, kako u Hrvatskoj pogrdno zovu srpski pop-folk, nisu ništa isprazniji od tekstova pjesama istarskih pjevača, ali je produkcija pop-folka daleko bolja i kvalitetnija. Za takvo ponašanje postoji jedan lijek, a zove se ‘reciprocitet'”, rekao je i na kraju zaključio da urednici srbijanskih televizija i radija trebaju poslati jasnu poruku hrvatskim izvođačima. ” Koliko puštate naših pjevača u Hrvatskoj, toliko ćemo vas pustiti”.