Nedjelja, 24. studenoga 2024.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

Biblijska poruka 19.7.2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Isus – posvemašnja sloboda

Foto:Radiopostaja Mir Međugorje

 

Mt 12, 1-8

U ono vrijeme prolazio je Isus subotom kroz usjeve. Učenici su njegovi ogladnjeli te počeli trgati klasje i jesti. Vidjevši to, farizeji mu rekoše: »Gle, učenici tvoji čine što nije dopušteno činiti subotom.« On im reče: »Niste li čitali što učini David kad ogladnje on i njegovi pratioci? Kako uđe u Dom Božji te pojedoše prinesene kruhove, a to ne bijaše slobodno jesti ni njemu ni njegovim pratiocima, nego samo svećenicima? Ili zar niste čitali u Zakonu da subotom svećenici u Hramu krše subotu, a bez krivnje su? A velim vam: veće od Hrama jest ovdje!

I kad biste razumjeli što ono znači: Milosrđe mi je milo, a ne žrtva, ne biste osudili ove nekrive. Ta Sin Čovječji gospodar je subote!«

Nema nikakve dvojbe. Tako je Isus mislio. Tako se ponašao. Takvim je ponašanjem prizivao, rekli bismo, na sebe sudbinu, izazivao svoje sudobnike, svoje doba. I zbog tih je rečenica, zbog tih je riječi i nazora on bio maknut s pozornice, onako sramotno na križu smaknut. Ovdje je, u Isusu, na pomolu nešto posve novo, posvemašnji prevrat uhodanoga poimanja. Mi tek možemo sricati i slovkati ili pokušavati u svojim kategorijama dovinuti se do dometa riječi koje netom čusmo.

Isus nastupa – mogli bismo reći – kao krajnji slobodnjak. Slobodnjački, slobodoumno se odnosi prema propisima Zakona, prema svetinji subote, drma temeljima postojećega. Čak se pravi većim od Hrama. „Ovdje je, čujte, više od Hrama“! Nečuveno, rekli bismo, za uši njegovih slušatelja, gotovo bogohulno. Ta Bog je u Hramu, a ovdje – više od Hrama, a nekmoli od Salomona ili Jone!

Ovo nas podsjeća na Isusov razgovor sa Samarijankom, gdje Isus govori o klanjanju u Duhu i Istini, ali ne više ni na Garizimu ni u Jeruzalemu (Iv 4). Isus se ne obazire ni desno ni lijevo, ne očekuje ni afirmativnu ni negativnu, odobravajuću potvrdu ni nijekanje za svoj stav. Govori i ide ravno na stvar. I pitamo se: Odakle mu tolika i takva samosvijest, sigurnost, odakle mu ovolika – da ne kažemo – smiona drskost? Odakle si uzima za pravo da bude sudac i presuditelj u stvarima dobra i zla, grijeha i prekršaja? Ne postupa li on neodgovorno kršeći svjesno Božju zapovijed?

Isusova je nakana da svojim suvremenicima otkrije izvorni smisao subote. Subota je jednostavno radovanje, uživanje u Božjem djelu u svijetu i povijesti. Ona je vrijeme kad čovjek moli i zahvaljuje, kad se u sinagogi sluša što je sve Gospodin kroz povijest učinio u svome narodu. I zato je subota za čovjeka, za njegovu dušu i tijelo, ali ujedno i vrijeme intimne povezanosti s Gospodinom, Stvoriteljem, Izbaviteljem, Osloboditeljem. Ona je počivanje, odmaranje u Gospodinu i njegovu djelu.

Svi postojeći propisi i zapovijedi za Isusa su samo ceste i prohodni putovi koji vode u konačnu slobodu, beskrajna prostranstva, Božje perivoje. Zakoni ne vežu uz prošlost, nego su putokaz za budućnost. Isus nije proglasio niti iznio nikakav politički program, nego je davao životne smjernice i uputnike, koji, ako ih i kad ih čovjek opslužuje, ako se njih točno pridržava, čine suvišnim sve političke programe, ideologije i stranke. Čovjek je cjelovit pred Bogom, svijetom i sobom.

Moral i etika nisu nikakvo sredstvo do Boga, jednako tako ni obdržavanje propisa i zakona ne će nas približiti Bogu, nego je svet, moralan i etičan život uvijek plod i posljedak naše osobne povezanosti s Bogom, plod i plodotvornost Božjega života i Božje milosti u nama. Svaki čovjek ima udjela u tom životu, a svet život jest uvijek plod Božje svetosti koja se razlijeva cijelim stvorenjem. Na to Isus poziva. Svatko je osobno p(r)ozvan stupiti u taj suživot s Bogom. U savršenoj slobodi.

Nije li prema Ivanovu Evanđelju Isus rekao: „Ako me tko ljubi, čuvat će moje zapovijedi“ (usp. Iv 14,15)? Isus uvijek pretpostavlja egzistencijalno jedinstvo u ljubavi s njime. „O Bože, ti si Bog moj: Gorljivo tebe tražim. Tebe žeđa duša moja, za tobom gine tijelo moje“, veli psalmist (usp. Ps 63). Ako se to ozbilji, sve ostalo u životu moguće je učiniti i slijediti ono što Isus od nas traži. Jer on je s nama zajedno u jarmu. Jaram je moj ugodan, veli Isus. Jer je on sa mnom, s tobom, u istome jarmu, ujarmljen, u istoj zaprezi upregnut; upravo na to i smjera riječ su-pruzi, supruzi. Zajedno upregnuti, su-upregnuti, prema istom cilju, u istoj brazdi! Zajedno oru na njivi života.

Jučer smo slušali Isusov govor o bremenu, jarmu, o odmoru pored njega i s njime. Subota je vrijeme odmora, počivanja u Gospodinu. Nije li Isus u svojoj osobi taj pravi „subotnji“ odmor, počinak, ne nudi li nam on u svome krilu upravo to – „Dođite k meni svi vi izmoreni i opterećeni, odmorit ću vas“? On je istinska „subota“ za sve nas.

A Marie Noel, francuska pjesnikinja i mističarka, veli ovako o svojim iskustvima s Isusom: „I tako pobožne gospođe pripovijedaju o Isusovu životnom putu. I sve bi ga htjele slijediti u Jeruzalem. I sve bi htjele postati svete žene. Bih li ga ja onodobno slijedila? Nisam posve sigurna. Ne bih ga slijedila, ne! Zacijelo! I onodobno bih bila ono što sam i danas. Dobra i čestita vjernica i župljanka, negdje u Jeruzalemu. Bogobojazna žena, vjerna Zakonu. Malo strašljiva. Bojažljiva. Ali svakako ona koja u svakoj prilici prihvaća savjete rabina (svog župnika) u težim i delikatnijim, zamršenijim pitanjima religije. Ta bi duša vjerojatno pošla u oduševljenu zanosu i prema Kristu. Sa stanovitim grizodušjem. Poći za njim značilo je onodobno postaviti se nasuprot svećenicima. I nikada, baš nikada, ne bi se ta duša usprotivila, ni za živu glavu, svojoj sinagogi. Vjerovala bi da se ogrješuje o svoga Boga. Izvan Crkve nema istinskoga ni pravoga Boga. I što si ti, prahu, da se usuđuješ drznuti i stvarati sud o Bogu, te biraš Boga svoga srca čak i protiv Crkve?

A kad bi Veliki svećenik, onodobni papa, osudio Isusa, tog galilejskog varalicu i opsjenara, njegovu osobu i nauk, ta bi duša u dubini svojeg bića bila do kraja podvojena, vapila bi Bogu, molila njegovu pomoć. Ali bi ipak ostala, makar i sa suzama, poslušna Kajfi, kao što je u sličnim situacijama ostajala poslušna i Petru. Osim ako bi sve to Kristova snaga uklonila. Gdje je ta Kristova snaga danas koja bi mogla otkloniti strah? Gdje je u nama, u svijetu, u Crkvi?“

Gdje je smjela odvažnost slijediti Isusa u svim prilikama u kojima nas poziva i izaziva? Njegova riječ je riječ slobode i oslobođenja.

Fra Tomislav Pervan/Radiopostaja Mir Međugorje

Najnovije

Živite kao da će uvijek biti mir, ali kupujte konzerve

Kad govorimo o pustom (balkanskom) naoružavanju, nužno je prisjetiti se najvećeg lovca među predsjednicima i njegove glasovite (lovačke…): „Živimo kao da će sto godina...

Marijačić pozvao na bojkot srpskih i prosrpskih medija u Hrvatskoj  jer prešućuju Jonjićevu predsjedničku kandidaturu

Glavni urednik Hrvatskog tjednika Ivica Marijačić objavio je na svom facebooku  kako jedne srpske novina u Hrvatskoj najavljuju neizvjesnu predsjedničku kampanju i donose fotografije...

Biblijska poruka 24. 11. 2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Istina je tijelom postala – Krist Kralj

Iv 18,33b-37   Reče Pilat Isusu: »Ti li si židovski kralj?« Isus odgovori: »Govoriš li ti to sam od sebe ili ti to drugi rekoše o meni?«...

Vili Beroš je član masonske lože koju je dugi niz godina vodio Marijan Hanžeković

Potpredsjednik Vlade Branko Bačić uvjeren je da će DORH i USKOK jednako uspješno provesti istragu – u slučaju bivšeg ministra zdravstva Vilija Beroša osumnjičenog...

Za biskupa zaređen mons. Mladen Vukšić, OFM

Biskupsko ređenje novoimenovanog kotorskog biskupa mons. Mladena Vukšića, OFM, upriličeno je u subotu u kotorskoj katedrali Sv. Tripuna.   Glavni zareditelj bio je zagrebački nadbiskup mons....