Srijeda, 9. listopada 2024.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

Biblijska poruka 9. 10. 2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Gospodine, nauči nas moliti

Lk 11,1-4

 

Jednom je Isus na nekome mjestu molio. Čim presta, reče mu jedan od učenika: »Gospodine, nauči nas moliti kao što je i Ivan naučio svoje učenike!« On im reče:

»Kad molite, govorite:

Oče!

Sveti se ime tvoje!

Dođi kraljevstvo tvoje!

Kruh naš svagdanji daji nam svaki dan!

I otpusti nam grijehe naše:

ta i mi otpuštamo svakom dužniku svojem!

I ne uvedi nas u napast!«

Učenik uvijek ostaje učenikom. Učenik je onaj koji uči srcem, do Učiteljevih nogu. To smo iskusili u zgodi s Marijom i Martom, u njihovu domu. Isusov molitveni život postaje zanimljiv i učenicima, oni postaju svjesni kako njihov učitelj posve drukčije moli od drugih. I kao što ne mogu vjerovati, nego su u svome vjerovanju upućeni na Isusa, da ih on nosi, učvršćuje, drži (usp. Lk 9,41; 17,5; 22,31), tako oni kao njegovi učenici nisu kadri sami od sebe ni moliti, naime, ispravno moliti. Treba im poduka.

Oni ostaju i u vjeri i u molitvenoj praksi učenici svoga Gospodina i Učitelja. Njima treba nove poduke. I to je razlog i poticaj svakomu Isusovu učeniku – pa i danas – stupiti pred Gospodina neposredno i zamoliti ga: Učitelju, nauči i mene moliti.

Kroz gotovo cijelo Lukino Evanđelje provijava piščeva nakana prikazati nam Isusa kao molitelja, kao uzor molitve. Već se središnji događaj Isusova života – krštenje na Jordanu – odvijao prema Lukinu izvješću dok se Isus molio, i tu je odjeknuo glas s neba kako je on, Isus, Očev ljubljeni Sin (usp. 3,22). Odlučno Isusovo iskustvo Očeva očinstva i vlastitoga sinovstva doživljava Isus u molitvi i kroz molitvu.

Doduše, još kao dvanaestogodišnjak otkrio je svoga Oca u Hramu, ali je ovo iskustvo bilo odlučno. I poziv Dvanaestorice dogodio se nakon noći provedene u molitvi, u samoći (Lk 6,12). Nakon molitve postavlja Isus učenicima pitanje, tko je on u očima svijeta i njihovim očima, tko je on za njih (Lk 9,18). Ponovno nakon molitve na Taboru odzvanja glas da je on “Očev Sin” koga treba slušati (Lk 9,35). Nakon povratka učenika s putovanja upravlja Isus hvalospjev Ocu u Duhu, kroz zahvalnu molitvu. Otac je Gospodar neba i zemlje (usp. 10,21).

Sam je govorio svojim učenicima kako trebaju neprestano moliti i nikada ne sustajati u molitvi (Lk 18,1), a ponudio im je primjer u svojoj osobi. Pogotovo ih napućuje kako trebaju moliti da ne padnu u napast (Lk 22,40), a sam moli u završnoj životnoj krizi, dok se znoji krvavim znojem, u Getsemaniju, da ga mimoiđe kalež, ali ipak neka se u svemu događa, neka se u svemu vrši Očeva volja (22,42). U trenutku svoje smrti predaje Isus kroz molitvu Ocu svoj duh (Lk 23,46).

Bog Otac prema Lukinu Evanđelju jest onaj zaslon, ona trajna pozadina Isusova cjelovita, svjesna života. I u tome duhu uči svoje učenike molitvu Očenaša, srčiku svake kršćanske molitve. Jednom riječju, evanđelist podvlači i naglašava kako je Isus bio veliki molitelj, i to u najodlučnijim trenutcima svoga života. Isus je i u molitvi sam. Nikada on ne moli u evanđeljima zajedno s učenicima. Njih on uči moliti, ali on moli sam, u samoći, on ima svoje posebne razgovore i dvogovore s nebeskim Ocem.

Dajući svojima molitvu Očenaša želi Isus u svojima probuditi odnos Otac – sin, Otac – dijete, djeca. Kao što su otac i majka bliski djetetu, tako je i Bog blizak svojima. Promatrano dječjim očima, otac je uvijek moćan, velik, snažan, on je zaštitnik, on je jači, snažniji od ostalih. Molitva Očenaša potisnula je u ranoj Crkvi sve druge židovske molitve, a prema apostolskom spisu Didahe molila se triput dnevno.

U evanđelista Luke, za razliku od Mateja, imamo kraću inačicu Očenaša koja ima samo pet molitava, a u sredini je molitva za ono što nam treba u svagdanu, kruh za dušu i tijelo. U tih pet molitava sažeto je sve za život potrebno: Svetiti Božje ime, činiti ga svetim, moliti za njegovo kraljevstvo, potom molitva za kruh, a onda oprost grijeha i dugova te molitva da ne padnemo u napast.

Isusova je molitva smjerokaz i naputak, itinerarij, uputnik, kako moliti i u kome se smjeru naše molitve trebaju kretati. Učenici se trebaju prema tome ravnati, a molitva ih povezuje i u međusobno zajedništvo i zajedništvo sa samim Bogom. Isusovom zaslugom učenici smiju kao i Učitelj Boga zvati Ocem. Zvati, oslovljavati Boga Ocem nešto je najdragocjenije u kršćanstvu, najdivnija (o)poruka koju je Isus ostavio svojima i čovječanstvu.

Isus upravlja molitvu osobno, personalno, upravo kao što je svjesno i samosvjesno i živio. Isus je izuzeo molitvu iz bogoslužnoga prostora, sakralnoga hramskoga jezika te ju stavio upravo u čovjekov svagdan. I kod Mateja i u Luke Isus pravi razliku između ‘poganskoga brbljanja’ i prave molitve srca.

Pogotovo je Isusovo oslovljavanje Boga riječju “Abba” (u prijevodu: „Tata“, „Tatice“) jedinstveno u cjelokupnoj židovskoj molitvenoj predaji i literaturi. Nema nigdje u povijesti religija nečega slična. To bijaše Isusov specifičan način molitve.

To “Abba” jest ono prvo tepanje, prvi glasovi koje dijete izgovara i s kojima se obraća i vlastitomu ocu, ali i Stvoritelju neba i zemlje, Bogu Ocu.Isus govori i razgovara s Ocem do te mjere naravno, toliko intimno, s takvom sviješću kao što se dijete obraća vlastitomu ocu. Značajka toga novoga načina molitve jest da je prožeto i natopljeno zahvaljivanjem. I to je srčika, to je jezgrenica njegova odnosa prema Bogu Ocu.

Bez vjere u Boga kao ‘Oca’, upravo kao što nas je sam Isus poučio, ostali bismo siročad u ovome svemiru, osuđeni da ništa ne (spo)znamo. Bez spoznaje i pomoći osobnoga Boga morali bismo ili zanijekati svoju osobnost ili bismo stajali s njome pred nijemošću i neosobnošću sveukupnoga svemira, okruženi predmetima i napravama, bez smisla i odgovora, bez riječi.

Pa čak i sama usporedba iz životinjskoga svijeta, iz ponašanja životinja govori u prilog primata personalnoga nad objektivnim, dijaloga nad instrumentalnim svijetom, iskustva Boga kao Oca pred svim svjetskim pojavama.

Učenici su shvatili i prihvatili. Razumjeli su Isusov način molitve i molitvu koju ih je naučio. Prihvatio je to i jedan Pavao koji će pisati kako je Bog poslao u srca naša Duha Sina svoga koji u nama kliče ‘Abba’ – ‘Oče!’, dragi Tata (usp. Gal 4,6; Rim 8,15-16). Bog kao temelj svemira i života.

Fra Tomislav Pervan/Radiopostaja Mir Međugorje

Najnovije

Timislav Jonjić pozvao na stvaranje povelje jedinstva

Foto:Facebook   Kandidat za hrvatskog predsjednika Tomislav Jonjić na svom facebook profili uputio je poziv na stvaranje svojevrsne povelje jedinstva koja bi iznjedrila samo jednoga kandidata. Njegovu...

Poruka lokalnih izbora u BiH: 1911 praznih listića (5%) u Mostaru

Piše: Josip Milić   Najprije treba izraziti sućut svima nastradalima u apokaliptičnim poplavama koje su pogodile BiH neposredno pred lokalne izbore. Izbori su završeni i prebrojavanje...

9.listopada 1995. poginuo Andrija Matijaš Pauk – imao je karizmu i autoritet kakvi se rijetko viđaju

Foto:Crodex   „Pao je junak, jedan od brojnih koji kroz ovih nekoliko godina padaju, da bismo mi mogli živjeti…Kada budete brojali imena onih koji su narod...

Bulj objavio kandidaturu za Pantovčak

Foto:Arhiva   Saborski zastupnik Miro Bulj (Most) u Saboru je objavio da će se kandidirati za predsjednika države. - Na današnji dan Hrvatskog Sabora, kao zastupnik biran...