Docent na Sveučilištu u Zadru i kustos Muzeja grada Šibenika dr. Jadran Kale pojavio se kao zagovornik rodne ideologije na osnovi toga što su u povijesti naših krajeva postojale „virđineše“, žene, koje su se, zbog obiteljskih interesa zadržavanja imanja kad nije bilo muških nasljednika, oblačile i ponašale kao muškarci. Tu on vidi „razdvojenost“ spola i roda, jer te žene naziva rodom. „Slobodna Dalmacija“ jedva je dočekala objaviti njegova razmišljanja iz pera Jordanke Grubač (https://www.slobodnadalmacija.hr/novosti/hrvatska/clanak/id/538078/u-ovoj-nasoj-zabiti-stoljecima-postoje-osobe-koje-su-spolom-jedno-a-rodom-drugo-ugledni-etnolog-ukazao–virdzinese-su-dokaz-da-su-protivnici-istanbulske-u-krivu).
Poštujući etnološku anegdotu dr. Kalea, moramo izraziti čuđenje da je on povezao „virdžineše“ i Istanbulsku konvenciju (IK), odnosno rodnu ideologiju. Tako mu je moglo pasti na pamet da i hrvatske žene koje su nosile muške odore i svijetlo oružje ubroji u argumente postojanja roda. I one su tradicija, svijetla i jasna, i jednako su sebe nazivale ženama, kao i sve žene u povijesti, sve do danas, kad neki kažu da postoje žene koje sebe nazivaju muškarcima, a nas „pola milijuna“ nikad ni jednu takvu nismo susreli. Brate doktore Kale,stručnjače za tradiciju, dajte, recite jel’ koja žena koja se smatra muškarcem sudjelovala u Domovinskom ratu. Upitajte etnologe u Srbiji znaju li oni koju na njihovoj, agresorskoj strani.
Možda može, dr. Kale, ili hrvatske feministkinje, „iskopati“ i neku feministkinju braniteljicu Domovinskoga rata koja se smatrala i smatra ženom? Bilo bi nam i to drago, neka je branitelja; jer ni onda nismo pitali, a ni danas ne pitamo, kojega je spola, svjetonazora, nacije i vjere bio koji hrvatski branitelj. Ali ne volimo da nas itko, pametan zapravo ili „za krivo“ vuče za nos dokazujući rodnu teoriju zlorabeći svoje poznavanje povijesnoga detalja o nesretnim ženama koje su se žrtvovale za obitelj.
Povijesno postojanje „virdžineša“ ne dokazuje rodnu teoriju kao što je ne dokazuje ni to da se neko u maškarama obuče u drugi spol. U povijesti je postojala i homoseksualnost, i biseksualnost i općenje sa životinjama i tko zna što još, ali to ne znači da su te pojave tradicija ili norma. Što su te pojave, doktore Kale, kažite ako ste stručno lice?
Pitamo dr. J.K: i sljedeće:
- Jesu li se „virdžineše“ predstavljale kao muškarci i tukle se (kaže J.K. da su nosile oružje) kad bi im tko rekao da su žene? Ili tužile „diskriminatora“ nekoj tadašnjoj Radi Borić? Jesu li one same sebe nazivale rodom i jesu li ih drugi tako nazivali?
- Nije sasvim jasno kako su one preoblačenjem sačuvale imanje, kad se (kaže J.K.) nisu udavale ni imale potomaka.
- Mnoge obitelji nisu imale muških potomaka, a toliko „virdžineša“ nije bilo, dakle se one mogu smatrati nekim oblikom iznimaka neke druge vrste, a ne „društvene pojave razvijene za čuvanje imanja“.
- J.K. pecka „čuvare tradicije“, u koje svrstava protivnike IK, da čuvaju tradiciju zbog novca, a upravo on izvlači jednu „tradiciju“ za političke svrhe, što može značiti i novac, ili barem nagon da se prikaže modernim, ili da podupre neku stranku koja inzistira na IK. On sam zna za koju stranku glasuje, ali to ga ne ćemo pitati, jer nije pristojno, ali ne bi bilo lijepo da oni koji ga poznaju otkriju da je gongovac kao mali Dragan Zelić, koji je dugo primao plaću jer je tvrdio da ga zanima izborni proces (http://www.autograf.hr/dragan-zelic-gong-i-civilna-scena-nece-sutjeti/), a onda se otkrilo da ga zanima nešto sasvim drugo. A jednako je uvjerljivo baratao „dokazima“ o znanstvenoj utemeljenosti rodne ideologije kao dr. J.K.
- Po kojem kriteriju dr. J.K. „virdžineše“ naziva rodom? Usporedno s time što stalno govori da su to žene. Preobukle si i postale „drugi rod“? Ili „spol“? Kakve veze imaju gramatički pojmovi roda s preoblačenjem?
6. Razmotrimo pojam triju rodova koji postoje u hrvatskoj gramatici: OVA ptica, OVAJ orao, OVO jaje. Tu jezik i mušku pticu naziva imenom ženskoga roda, a imenica „orao“ koja je muškoga roda pripada rodu ptica,ženskoga roda. I sve one daju – jaja, koja su u gramatici srednjega roda. Dokazuje li to stavove rodne ideologije? Ne dokazuje, nego dokazuje da je rodna ideologija zlouporabila gramatičke rodove da izbriše spolove.
Što dokazuje navod dr. J.K. da je u njemačkom i slovenskom imenica „djevojka“ srednjega roda? Da djevojke nisu žene? Upravo rodna ideologija i IK kažu da jesu, ali sa sasvim različitim ciljevima (što ranije spolne aktivnosti i rane promjene spola). Kako to da u tim jezicima mladići jesu muškoga roda? Te pojave dokazuju upravo suprotno od onoga što traži IK i rodna ideologija – ne relativnost „roda“, nego poštovanje prema mladim djevojkama, poštovanje čednosti. Poštovanje čednosti, naime, nije sramota, nego divota. I nikakve veze nemaju s pojmom „roda“ iz IK. IK je suprotnost čednosti i pristojnosti i njihovoj tradiciji u hrvatskom i u svakom drugom narodu.
- IK traži da se ženu koja se preobuče u muškarca smatra i zove muškarcem, ako ona to želi. IK (rodna ideologija) to smatra normalnim, dakle negira spol, jer se „izbor“ „biti muškarac“ „nalazi u glavi“. A sve to ne postoji u priči o „virdžinešama“. Koja je onda razlika „transvestita“ i „transrodnih osoba“? Može li dr. J.K. procijeniti jesu li „virdžineše“ transvestiti ili transrodne osobe. (Može li itko? Smije li itko?)
- Štoviše, IK/rodna ideologija traži da se djecu u školama uči da se rod „bira“, ali pritom odmah negira spol, jer – traži promjenu spola! Ako su rod i spol odvojeni, onda IK/rodna ideologija ne bi trebala tražiti da se s izborom roda koji je različit od spola – mijenja – spol. A ako „rod“ kao „društvena kategorija“ proistječe iz spola, onda nema potrebe da se razlike muškaraca i žena pripisuju „rodu“, pojmu ukradenom iz gramatike, nego se jednostavno, kao i do sada, mogu pripisati – spolu. Zašto bi trebalo reći „ženski rod nosi visoke potpetice“, kad je sasvim jasno da to žene nose visoke potpetice? (Oprez, ako sada kažete „visoke potpetice nose i neki muškarci“, približit ćete se stvarnoj prirodi transrodnosti.)
- Isto vrijedi za inzistiranje IK/rodne ideologije da se rod, u sklopu „biranja“ može mijenjati. Zašto i kako se on može mijenjati? Kako se netko danas može „osjećati“ muškarcem, a sutra ženom? U čemu je tajna? Uostalom, J.K. pristaje uz IK, iako sam navodi da postoje tri roda, ali taji da rodna ideologija tvrdi da ih ima više od 70. Kako to on objašnjava, a napose u okviru svoga etnološkog znanja o „virdžinešama“?
10. Dr. J.K je svojim riječima u „Slobodnoj Dalmaciji“ uvrijedio svoju struku i uspomenu na „virdžineše“! On je nesretnice, koje su se u tim strašnim vremenima kad je komad zemlje bio stvar života ili smrti žrtvovale svoje živote da obitelj preživi, prispodobio osobama koje u doba izobilja izmišljaju stvari koje u prirodi ne postoje kao norma. Zato o njegovu pokušaju citiramo – upravo njega: „Ma sve se svodi na pitanje polaznog morala: -cijeniš li biće do sebe koje ti je po svemu ravnopravno. Napokon, pitanje poštovanja onoga do sebe osnovno je svjetonazorsko pitanje! Sve drugo su tipična manipulatorska pitanja koja služe za preveslavanje naroda.“
Tu se mora spomenuti žal dr. J.K. za filmom Srđana Karanovića o „virdžinešama“ i ogorčenje da ga Hrvatska nikad nije priznala kao “napola” svoj, jer se i to sasvim jasno uklapa u cijeli članak.