Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel u svom odgovoru u Novom listu na riječi dr.sc. Hrvoja Pendea iz GI Narod odlučuje, ponovno je napao. Navodi kako dr.sc. Pende “pojam nacionalne ravnopravnosti izvrgava ruglu”, spominje brkanje pojmova i “gaženja ljudskih i građanskih prava”.
Odgovor dr. sc. Hrvoja Pendea donosimo u cijelosti:
U svojem najnovijem odgovoru Građanskoj inicijativi „Narod odlučuje“ riječki gradonačelnik još jednom iznio je niz neistina. Naime, u prijedlogu izmjene izbornog sustava koju je građanima predstavila GI „Narod odlučuje“ nijedna se temeljna vrijednost ne „izvrgava ruglu“, a pogotovo ne „nacionalna ravnopravnost“, kako to tvrdi gradonačelnik Rijeke. Suprotno tome, pitanje manjinskog predstavništva u Saboru želimo svesti u okvire Europske unije. Ako gospodin Obersnel ima primjer jedne države EU-a koja je način zastupanja nacionalnih manjina u parlamentu riješila poput Hrvatske, neka hrvatske građane upozna o kojoj se to državi radi.
Istina je da takvog pristupa u Europi nema. Jer sve države Europske unije zajedno imaju osiguranih 8 mjesta za predstavnike nacionalnih manjina, a Hrvatska (sama) ima 8 „rezerviranih“ mjesta. Stoga, istina je (a ne laž, kako tvrdi gradonačelnik Rijeke) da se u prijedlogu GI „Narod odlučuje“ radi o uvođenju europskih standarda u naš izborni sustav, između ostalog i glede predstavništva nacionalnih manjina.
Osam rezerviranih mjesta
Glavni razlog hrvatske posebnosti glede „rezervacije“ 8 mjesta za nacionalne manjine nisu prava nacionalnih manjina, odnosno nacionalna ravnopravnost, nego je osnovni razlog osiguravanje dubine bazena iz kojeg će relativna saborska većina zagrabiti još 8 glasova i lakše dobiti mandat za sastavljanje vlade. To je činjenica i o tome se ovdje radi. To je realnost. Sve drugo su floskule.
Slobodnomisleći građani Hrvatske sigurno ne misle da mlada i komunističkim mentalnim sklopom još uvijek sputana hrvatska demokracija može podučavati razvijene europske države u vezi s bilo kojim bitnim pitanjem društveno-političkog uređenja pa tako i s pitanjem zaštite prava nacionalnih manjina. Ako netko hrvatsku državu (i njezine građane) izvrgava ruglu to je SDPHDZ koalicija koja je svojim načinom vladanja Hrvatsku odvela daleko od ustavnih vrijednosti koje gradonačelnik Rijeke spominje, uključivši i nacionalnu ravnopravnost.
Jezične dileme
Da razjasnimo jezičnu dilemu koja je po gradonačelniku presudna: GI NO predlaže promjenu izbornog sustava i svakom građaninu pitanja su jasno prikazana – svatko ih može pročitati na potpisnoj knjizi. Da li promjena izbornog zakona podrazumijeva i promjenu najvišeg pravnog akta (Ustava) potpuno je irelevantno jer Ustav RH nije Biblija i podložan je promjeni, kao i svaki Zakon. Ako promjena bilo kojeg zakona za dobrobit društva podrazumijeva promjenu Ustava – ne vidimo u čemu je problem. Potrebno je promijeniti sve što društvo sprječava u svojem razvoju. Podsjetimo se osnovne ustavne vrijednosti: „vlast proizlazi iz naroda i pripada narodu kao zajednici slobodnih i ravnopravnih državljana“.
Znači, nije bit u izostavljenoj riječi na tiskovnoj konferenciji jer se time rečenici, kao ni predmetu inicijative ne iskrivljuje značenje. Bit je u nečemu mnogo važnijem – bit je u promjeni društvene paradigme koja uključuje i preispitivanje pojedinih ustavnih odredbi.
Promjena vladajuće političke paradigme u Hrvatskoj neophodna je želi li hrvatsko društvo ozdraviti. To se ne može postići bez referendumskih inicijativa koje će narodu pružiti mogućnost da iskažu svoj stav o bitnim društvenim pitanjima. Jer vladajuće pseudoelite to neće učiniti.
Uostalom, ne znam zašto se gradonačenik u svojem podužem pismu nije osvrnuo na tvrdnje uglednih stručnjaka koje su u našem prethodnom odgovoru navedene i koje ukazuju na problem postojećeg izbornog sustava. Izlažu li i oni ruglu Ustav RH? Ili ga ne poznaju? O tome od gradonačelnika ni riječi.
HDZSDP zajedno protiv promjena
Riječki gradonačelnik u vrhu je političke stranke koja i danas zbog savjesnog rada i kritičke misli marginalizira i diskriminira ljude (ponižava ih bez obzira na nacionalnost), na lokalnoj i regionalnoj razini, a dok je bila na razini državne vlasti, istu je obnašala uz bezbroj nezakonitosti i diskriminacije. Imam podužu listu dokumentiranih slučajeva pa ako treba, možemo o tome u nastavku.
Postoji opći moral i etičnost. Ili ste etični ili niste. Ne možete po jednom pitanju biti etičan, a po drugom ne. Ne možete biti vjerodostojni ako „prodajete“ priču o zaštiti ljudskih prava, dok kao političari i predstavnici stranaka okrećete glavu od kršenja osnovnih ljudskih prava, jednako Zvonimiru, Jovanu, Samiru, Giancarlu i drugima.
Neodrživa je vrijednosna konstelacija u kojoj su izvedena i izmišljena prava važnija od osnovnih ljudskih prava. Po razmišljanju gradonačelnika Rijeke važnije je zadržati izmišljeni i manjkav sustav predstavljanja nacionalnih manjina u Saboru od prava hrvatskih građana (svih nacionalnosti i bilo kojeg spola/roda) na jednakost pred zakonom. A treba se podsjetiti da se u Hrvatskoj, za razliku od razvijenih europskih država, svakodnevno i nekažnjeno krše temeljna ljudska prava svih građana (uključivo i pripadnika svih nacionalnih manjina).
O trgovačkim koalicijama i ljudima
Gradonačelnikova poveznica s općom trgovačkom koalicijom u Saboru također ne stoji, jer se ovdje dotičemo samo jedne teme – one o načinu predstavništva nacionalnih manjina u Saboru. Naravno da smo svjesni trgovačkih koalicija u Saboru, ali koalicija između relativne većine i predstavnika nacionalnih manjina postala je fiksna vrijednost – Kraljica majka svih nemoralnih trgovina u Saboru.
Smanjenje ostale političke trgovine u Saboru postići će se između ostalog i našim prijedlogom o preferencijskom glasovanju za 3 zastupnika bez cenzusa što bi dovelo do toga da zastupnici ipak nešto više vode računa o mišljenju svojih birača, o vlastitom integritetu i moralu. Time će s vremenom doći do manje prebjega iz stranke u stranku zbog osobnog interesa. Usvajanjem naših prijedloga za pravedniji izborni sustav, svim pripadnicima nacionalnih manjina, kao i svim ostalim građanima Hrvatske, u konačnici će biti bolje.
O tome tko je kakav čovjek, što ga određuje, može se pričati mnogo. Uostalom, što je to što definira čovjeka i njegov identitet? Kakav je npr. čovjek koji se nalazi u vrhu SDP-a (ili HDZ-a, svejedno) i zataškava kriminal svojeg stranačkog kolege na regionalnoj/lokalnoj upravljačkoj razini? Pošten? Etičan? Može li takav čovjek biti autentičan i vjerodostojan zaštitnik (neugroženih) prava nacionalnih manjina? Uostalom, pitanje identiteta pojedinca ovdje nije glavna tema rasprave. A što se tiče mojih prijatelja, pripadnika nacionalnih manjina, njima ne treba dodatno objašnjenje – misle svojom glavom i svi su potpisali za pravedniji izborni sustav. HDZSDP-ovim interpretatorima društvene zbilje i samoprozvanim zaštitnicima ljudskih prava vjeruju jednako koliko vjeruju u bliske susrete četvrte vrste na padinama Učke.
O čemu se ovdje radi?
Vratimo se na temu. O čemu se ovdje radi? HDZSDP koalicija uz pomoć postavljenih i nedodirljivih “povijesnih vođa” nacionalnih manjina stvara nekakvu fiktivnu zaštitu pripadnika nacionalnih manjina kojima se istovremeno (jednako kao i većini Hrvata) na dnevnoj bazi krše temeljna ljudska prava. Nema ovdje govora o zaštiti prava nacionalnih manjina jer jedino što je po sadašnjem izbornom sustavu zaštićene su privilegije izabranih „predstavnika“ manjina i ostanak HDZSDP koalicije na vlasti.
Uostalom, o kojim temama prilikom sastavljanja Vlade predstavnici nacionalnih manjina raspravljaju kad su im prava ionako zaštićena pozitivnim propisima i međunarodnim konvencijama protiv kojih GI „Narod odlučuje“ ne istupa. O čemu raspravljaju s Predsjednicom RH, Premijerom, Vladom, saborskom većinom? Možda o hrvatsko-srpskim odnosima? Miru u državi? Klimatskim promjenama? Novim uvjetima pod kojima će manjine prihvatiti državu u kojoj žive? Odnosu SAD-a i Rusije? Ili ipak raspravljaju samo o – podjeli novca?