Nedjelja, 22. prosinca 2024.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

prof.dr. Dragan Primorac: U Hrvatskoj su još prije deset godina svi učenici trebali imati besplatne udžbenike!

“ZBOGOM BESPLATNI UDŽBENICI” bio je naslov u hrvatskim tiskovinama negdje u ovom periodu prije 10 godina. Znajući što se sprema i u znak protesta dajem ostavku i odlazim iz Vlade. No, u tom trenutku niti jedna osoba iz javnog i političkog života Hrvatske nije reagirala, niti dala potporu tom projektu, ne shvaćajući (ili ne želeći shvatiti) da se ovom odlukom neodgovornih političara ruši jedan od najvažnijih projekata u povijesti hrvatskog školstva “Uvođenje obvezne srednje škole do prve kvalifikacije”. Tada se dogodila svima nama poznata i sramotna “Hrvatska šutnja”…
Danas pak zovu sa svih strana i pitaju me za mišljenje o povratku na stanje prije 10-tak godina (uvođenje besplatnih udžbenika) pa ću zbog praktičnosti svima odgovoriti putem stranica moga Facebook-a.
Nakon više od 4 godine priprema i na moj prijedlog, u lipnju 2007. godine Hrvatski sabor je izglasao Program mjera za uvođenje obvezne srednje škole do prve kvalifikacije. Potporu projektu su dale sve političke opcije, a mjere su sadržavale: besplatne udžbenike za učenike osnovnih i srednjih škola, besplatan učenički prijevoz i besplatan smještaj u učeničkim domovima za sve one koji se školuju izvan mjesta stanovanja. Razlozi moga prijedloga su temeljeni na podatku Državnog zavoda za statistiku, Instituta “Ivo Pilar” i Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa gdje jasno stoji da godišnje 8.024 učenika zbog financijskih i drugih problema ne završava srednju školu. Drugim riječima kroz deset godina više od 80.000 mladih neće uspjeti završiti srednjoškolsko obrazovanje. Osim toga jedino su Urugvaj, Egipat, i još poneka egzotična država imali kraće obvezno obrazovanje od Hrvatske. U konačnici, ideja projekta je bila osigurati svim učenicima završnost, neovisno o njihovom materijalnom stanju (posebice niska završnost je bila među učenicima Dalmacije i Slavonije) te im omogućiti priliku za studiranje.
Projekt je dvije godine tekao besprijekorno, udžbenici su učenike čekali u razredu na početku školske godine, a trebali su se nasljeđivati iz generacije u generaciju i u konačnici Ministarstvo je željelo otkupiti prava i digitalizirati sve udžbenike kao i radne materijale. Osigurana su sva potrebna financijska sredstva i zapravo sve je bilo spremno za promjenu Ustava RH kako bi ove mjere ostale trajne neovisno o političkim opcijama koje dolaze na vlast. Članak 65 Ustava RH je trebalo dopuniti i nova odredba bi glasila “Osnovno i srednjoškolsko obrazovanje je obvezatno i besplatno”
Udžbenici su kvalitetom i sadržajem bili pripremljeni za trajanje od 4 godine (ili dulje) čime se trošak državi svake godine drastično smanjivao. Osim toga u slučaju oštećenih udžbenika roditelji su bili dužni nadoknaditi štetu, a kako su škole bili vlasnici udžbenika potpuno je bilo nevažno materijalno stanje roditelja. Inače, posljednje (materijalno stanje roditelja) je bio argument onih koji zapravo znaju vrlo malo o školstvu, jer su tvrdili da “bogatima” ne treba kupovati udžbenike, ne želeći shvatiti da “bogati” kojih je inače u promilima, nisu vlasnici udžbenika već su škole vlasnici udžbenika. Osim toga zemlje zapadne demokracije prije 50-tak godina su odgovorile na ovo pitanje (i uveli besplatne udžbenike za sve) jer je postalo jasno da segregacija tih nekoliko učenika po razredu jasno vodi u diskriminaciju djece, posebice zato što se status mnogih roditelja mijenjao iz godine u godinu. Međutim, ovakvi argumenti uvijek naiđu na plodno tlo, a kad se ljudi otrijezne i shvate da se radilo o političkim manipulacijama, u međuvremenu prođe, kao i u ovom slučaju 10 godina.
Ukidanjem besplatnih udžbenika, besplatnog prijevoza i besplatnog smještaja u učeničkim domovima “mudraci” iz hrvatske politike tada su postigli svoj cilj i prikazali se u javnosti kao spasitelji proračuna. Ionako nikada nisu shvatili da ulaganje u obrazovanje i znanost nije potrošnja već investicija. Možda ih zapravo nije bilo niti briga. Čujem da se danas srame učinjenog, no u međuvremenu su “žrtvovali” budućnost, sada već 10-te generacije hrvatskih učenika, među kojima su bili mnogi čija je budućnost ovisila upravo o mjerama koje su besramno ukinuli.

Piše / Prof. dr. Dragan Primorac

Najnovije

AI Isus, da ili ne?!

I, evo odgovora: „Isus im odgovori: 'Pazite da vas tko ne zavede! Mnogi će doista doći u moje ime i govoriti: Ja sam Krist!...

Ovaj doktor je liječio napadača iz Prečkog. Severina ga je nazvala kriminalcem

Priča je s ruba pameti, ali bi mogla dati nove elemente, pa i pojašnjenja, o tragediji koji se jučer dogodila u Prečkom. Brojni su...

Biblijska poruka 22. 12. 2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Pravi izvor sreće i blaženstva

Lk 1,39-47   U one dane usta Marija i pohiti u Gorje, u grad Judin. Uđe u Zaharijinu kuću i pozdravi Elizabetu. Čim Elizabeta začu Marijin pozdrav,...

URB HVO-a ŽZH: Jer tko ima, dat će mu se, i preteći će mu; a koji nema, uzet će mu se i ono što...

U dane koji nas vuku prema Božiću, potrebe svih onih koji slave rođendan Sina Božjega rastu, te svatko od svojih ukupnih primanja želi taj...

Je li sijanje mržnje sa „zagrebačkih brda“ doprinijelo stradanju djece u zagrebačkoj školi?

Piše: glavni urednik Vlado Kolak   Tragedija koja je jučer zavila Zagreb i Hrvatsku u crno, digla je cjelokupnu javnost i stručnjake na istraživanje o uzrocima...