Ove će školske godine, prema najavi Ministarstva znanosti i obrazovanja RH, iz cijele Hrvatske, u sklopu nastave o II. svjetskom ratu i holokaustu, oko 43 tisuće učenika osmih razreda posjetiti nekadašnji ustaški logor Jasenovac…
To je nova „stavka“, odnosno preporuka iz kontraverznog kurikula!
Iz ministarstva također ističu da taj posjet treba biti detaljno pripremljen, da već unaprijed imaju relevantne informacije o instituciji koju se posjećuje, pravila ponašanja i drugo.
- „Ciljevi su da se učenici upoznaju s osnovnim činjenicama o logoru Jasenovac, osuda ustaškog pokreta te zločina počinjenih na osnovi rasnih zakona i ideologije ustaškog pokreta kroz priče o ljudskim sudbinama, izazivanje suosjećanja prema žrtvama i zatočenicima logora, kako bi učenici imali jasan stav o osudi ideologija koje određene pojedince i skupine u društvu etiketiraju kao „drugačije“- objašnjavaju u Ministarstvu znanosti i obrazovanja.
Vjerujemo da će škole prihvatiti ovu inicijativu, ali…što je s posjetima najstrašnijih komunističko-partizanskih logora koji su otvarani nakon II. svjetskog rata, a u koje su Tito i partija, bez „suda i suđenja“, zatvarali, mučili i ubijali nevine Hrvate?
Riječ je prije svega o Golom otoku, Staroj Gradiški, Lepoglavi…
O logoru Jasenovac već se gotovo sve zna, ali o mučilištima Hrvata poput ovih strašnih kaznionica gotovo ništa!
Vjerujemo da bi učenicima itekako bilo zanimljivo vidjeti kako je izgledao ili bolje rečeno što je ostalo od Golog otoka, koji je osnovan 1949., a koji je svoju karizmu stekao u vrijeme Informbiroa (što mladi znaju o tome?), dakle od 1949. do 1956. To je bio hrvatski Alcatraz, a u njemu su sve do njegova zatvaranja 1988. na najgore moguće načine robijali nevini Hrvati, među kojima su bili i pripadnici Hrvatskog oslobodilačkog pokreta, Hrvatskog proljeća iz 1971., ali i brojni drugi. Tamo bi mogli čuti i životne priče o najnehumanijim uvjetima. Recimo kako je nastala tzv. Petrova rupa, na iskopini od 20 metara i dubini od 7-8, a u kojoj je na Golom otoku završilo 130 najvažnijih ibeovaca.
Ni krivi ni dužni!
Ili kako su na tom otoku kažnjenike skidali do gola, zatim „prepuštali“ kroz špalir i bjesomučno tukli!
A kad učenici već obilaze Jasenovac, dobro bi bilo da svrate u Staru Gradišku, koja je nedaleko od tog mjesta, pa da čuju još od živih sudionika masovnih zatvaranja Hrvata što su u tom logoru doživjeli samo zbog toga što su recimo nepovoljno pisali o Titu i partiji, ljubili Hrvatsku ili bili za to, kao dr. Hrvoje Šošić da Hrvatska uđe u Ujedinjene narode!
Pored toga, u taj čuveni „kurikulum“, koji će relativno brzo puknuti poput balona, pored Jasenovca, trebalo se i moralo uvrsti učenički posjet recimo šumi Macelj, Jazovki, pa i Bleiburgu, sve s ciljem da djeca uče i sama zaključuju kroz kakve su grozote, samo što su bili Hrvati, prošli neki od njihovih bližnjih ili daljnjih rođaka.
Ne, ovdje ne mislimo na ratne zločince!
Učenici, zašto ne, kako mogu ići na ekskurzije u Madžarsku, Francusku, Italiju ili Španjolsku, neka organizirano odu i u susjednu Srbiju, gdje će im „pokazati“ (malo sutra!) srbijanske koncentracijske logore iz svetog hrvatskog obrambeno-osloboditeljskog Domovinskog rata, poglavito one u koje su tamošnji okupatori zatvarali, mučili i ubijali Vukovarce, ali i ne samo njih.
Sve u cilju i želji – da se čuje i druga strana!
Što u tome ima loše, gospođo ili gospodična Blaženka Divjak?
Mladen Pavković,
predsjednik Udruge hrvatskih branitelja Domovinskog rata 91. (UHBD