Transportni helikopteri Mi-171Sh prizemljeni su zbog učestalih kvarova, a više detalja otkrio je zapovjednik ratnog zrakoplovstva Michael Križanec…
“Jučer smo dobili informaciju o tehničkoj greški koja se potkrala za vrijeme remonta. Povezali smo se s ruskim proizvođačem koji je bio odgovoran za remont i poduzeli potrebne mjere. Naši tehničari uklonili su greške na četiri helikoptera, a sutra će na još jednom koji je na Krku”, rekao je Križanec, donosi dnevnik.hr.
Istaknuo je kako posada helikoptera nikada nije bila ugrožena.
“Na četiri helikoptera je otklonjena greška, peti je na Krku i sutra će i na njemu biti otklonjena greška. Još pet helikoptera se nalazi na redovitom remontu”, rekao je i Križanec i dodao da su četiri popravljena helikoptera u funkciji.
Upitan koliko je reklamacija bilo nakon remonta, Križanec je rekao kako rezultati uporabe i eksploatacije pokazuju da je uz pomoć helikoptera prevezeno više od 300 pacijenata te potom dodao da je bilo manje od 200 reklamacija.
“Dvije trećine prijavljenih reklamacija su uklonjene. One se odnose na količinu, kvalitetu, nomenklaturu i ispravnost. Neke reklamacije su se odnosile na banalne stvari. Vjerojatno će biti još reklamacija. Nedostaci se moraju otkloniti u garantnom roku. U ovom slučaju ruski izvođač je svoju grešku priznao još sinoć i svi radovi i sav materijal će se naplatiti njima“, rekao je te dodao da žele sve reklamacije riješiti u garantnom roku kako troškovi ne bi bili na teret Ministarstva.
Križanec je rekao kako je u Hrvatsku došao jedan ruski inženjer te dodao kako je za otklanjanje kvarova zadužen Zrakoplovno-tehnički centar.
“Ruski inženjer je primijetio grešku i upozorio nas, tehničari su potvrdili da su cijevi na hladnjaku krivo spojene na svih deset helikoptera, a do danas je kvar otklonjen na četiri helikoptera”, kaže Križanec.
Pogrešno spojena crijeva za ulje
Križanec je jučer izdao zapovijed da se helikopteri prizemlje, a kako doznajemo, jedan od kvarova koji su prijavljivani odnosio se na pogrešno spojena crijeva za ulje, zbog čega su piloti dobivali pogrešne parametre o temperaturi ulja.
Nadalje, iz helikoptera je curilo ulje, a kvarove je na Lučkom popravljalo desetak ljudi iz ZTC-a, dok su to trebali napraviti Rusi jer su helikopteri bili pod garancijom.
Na upit Dnevnika Nove TV o tome kakva je ispravnost vojnih helikoptera, iz MORH-a su jučer poručili samo kako “HRZ trenutno ima na raspolaganju dovoljno ispravnih vojnih helikoptera za provedbu obuke posada i tehničkog osoblja te za provedbu planiranih zadaća, priprema za operaciju potpore miru KFOR, priprema za protupožarnu sezonu, hitno medicinsko prevoženje, intergransku potporu i druge planirane aktivnosti”.
Na početku konferencije Križanec je kazao kako situacija nije dramatična.
Navode kako će se pričuvni dijelovi za helikoptere nabavljati sukladno Planu nabave, a temeljem stvarnih potreba za preventivnim i korektivnim održavanjem helikoptera tijekom godine i odobrenih financijskih sredstava za tu namjenu.
“Svi isporučeni dijelovi izrađeni su u skladu sa zrakoplovnim standardima te posjeduju potrebnu dokumentaciju”, poručuju iz MORH-a.
O svemu obaviještena i predsjednica
O prizemljenju helikoptera obaviještena je i predsjednica RH i vrhovna zapovjednica Oružanih snaga.
“Predsjednica je obaviještena i zatražila je žurno podrobno izvješće načelnika GSOSRH o svim okolnostima”, poručuju iz Ureda predsjednice.
Uvjeravali da je riječ o redovitom održavanju
Podsjetimo, kako je reporterka Dnevnika Nove TV Ivana Pezo Moskaljov izvijestila početkom veljače, nakon što su vraćeni sa servisa u Rusiji, na helikopterima su prijavljene brojne nepravilnosti.
Jedan od helikoptera se s generalnog servisa iz Rusije vratio prije manje od pola godine, ali ne leti.
“Mislim da je bio 20-ak dana, radilo se na otklanjanju neispravnosti hidroservo pokretača”, rekao je predsjednik Uprave Zrakoplovno-tehničkog centra Ivica Grebenar.
Šef ratnog zrakoplovstva Michael Križanec tada nas je uvjeravao da je riječ o redovnom održavanju nakon 50 sati leta.
“Ovaj primjer s curenjem sustava komandi uočen je pravilno na vrijeme, pokrenut postupak reklamacije, kvar je otklonjen”, rekao je zapovjednik HRZ-a brigadni general Michael Križanec 3. veljače i poručio da nije moguće da se kvar ne uoči, donosi dnevnik.hr..
Nije to jedini od ukupno 10 helikoptera koji nije u funkciji. “Druga dva su isto tako u redu za povremeni pregled i čekamo ruske stručnjake da dođu. Trebali su doći ovaj tjedan, ali iz određenih razloga, koji su vam poznati smo odgodili to, i možemo čekati jer flota nam je takva da nam omogućuje provedbu svih zadaća”, objasnio je Križanec.