Četvrtak, 2. siječanj 2025.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

ANALIZA: Hrvati bi godišnje uštedjeli 150 milijuna kuna da se umjesto naplate po kilometru uvedu VINJETE

HAC bi s vinjetama imao 150 milijuna eura manji prihod, piše u srijedu Jutarnji list, donoseći mišljenja stručnjaka o tome zašto nemamo sustav naplate cestarina kao u Sloveniji i Austriji.

Hrvatska bi za otprilike dvije, tri godine trebala dobiti novi sustav naplate cestarine. Odluka o novom načinu naplate donesena je još prije pet godina, a u javnosti je posljednjih nekoliko tjedana ponovo pokrenuto pitanje uvođenje vinjeta kao najboljeg sustava naplate, dok se novi sustav smatra lošim i preskupim.

U Hrvatskoj se cestarina naplaćuje po prijeđenom kilometru, a tako će ostati i s novim sustavom. Cestarina će se naplaćivati očitavanjem tablica ili preko ENC uređaja. Novi sustav omogućit će upraviteljima autocesta uvođenje mnogobrojnih modela naplate cestarine – različite cijene tijekom dana, po danima u tjednu ili tijekom različitih godišnjih doba – te će se i na taj način pokušati privući vozače na autoceste.

Profesor Marko Ševrović s Prometnog fakulteta u Zagrebu tvrdi kako je Hrvatska naplatu cestarina putem vinjeta trebala uvesti prije 15 godina i kako bi to sigurno rezultiralo većim prometom autocestama, većim gospodarskim razvojem područja uz autoceste te bi u konačnici dovelo do rasta BDP-a.

“No, danas, kad je došlo do tehnološkog razvoja, uvođenja 5G mreže i razvoja plaćanja pomoću aplikacija, vinjete su stvar prošlosti. Uvođenjem vinjeta Hrvatska bi u ljetnim mjesecima na autoceste dovela još veći broj automobila, napravila bi se dodatna zagušenja u obalnim gradovima jer bi se strance poticalo da za relativno malo novca koriste naše prometnice”, smatra. No, vinjete za tjedan ili mjesec dana često koštaju razmjerno osjetno više od onih godišnjih, tako da turisti najčešže zapravo plaćaju više s vinjetama nego što bi platili da im se zaračuna po prijeđenom kilometru, a stanovnici manje, što nitko očito ne uzima u obzir.

Prema dostupnim informacijama, simulacije pokazuju da bi u slučaju da se u Hrvatskoj uvede isti model naplate cestarine kao u Austriji ili Sloveniji, HAC-ov godišnji prihod bio manji za oko 150 milijuna eura, što bi se, tvrde u HAC-u odrazilo na kvalitetu održavanja prometnica, ali i na uredno otplaćivanje kredita, piše novinar Jutarnjeg lista Krešimir Žabec. No, naravno, to bi se isto tako odrazilo i na džepove Hrvata koji često i nemaju drugog izbora nego koristiti auto cestu…

Najnovije

Počinitelj masakra na Cetinju izvršio samoubojstvo, najmanje 12 mrtvih

Osumnjičeni za zločin na Cetinju Aco Martinović izvršio je samoubojstvo nakon što je ubio najmanje 12 osoba, objavila je policija.   Martinovića, koji je bio u...

Svijet u 2024. godini: Ratovi, Donald Trump i sirijski ustanici

Svijet u 2024. godini bio je svjedok ratovima i vremenskim ekstremima. Amerikanci su izabrali Donalda Trumpa, Sirijci srušili Bashara al-Asada, a ratovima u Ukrajini...

Biblijska poruka 2. 1. 2025. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Među vama je jedan koga ne poznajete

Iv 1,19-28   Evo svjedočanstva Ivanova. Kad su Židovi iz Jeruzalema poslali k njemu svećenike i levite da ga upitaju: »Tko si ti?«, on prizna; ne...

Bujančeve pohvale vrijede isto kao i pokude!

''NAJEZDA KLEVETNIKA – Svi znamo za gubitnike koji ne znaju podnijeti poraz, a svima je jasno da ima ljudi kojima je potreban naknadni alibi...

Analitičar: Tomislav Jonjić je bio “crni labud” Mire Bulja

Kandidat Mosta Miro Bulj osvojio je svega 3.8 posto glasova pa po rezultatu gleda u leđa čak manje poznatom kandidatu na desnici Tomislavu Jonjiću....