Petak, 18. listopada 2024.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

ANALIZA: Hrvati bi godišnje uštedjeli 150 milijuna kuna da se umjesto naplate po kilometru uvedu VINJETE

HAC bi s vinjetama imao 150 milijuna eura manji prihod, piše u srijedu Jutarnji list, donoseći mišljenja stručnjaka o tome zašto nemamo sustav naplate cestarina kao u Sloveniji i Austriji.

Hrvatska bi za otprilike dvije, tri godine trebala dobiti novi sustav naplate cestarine. Odluka o novom načinu naplate donesena je još prije pet godina, a u javnosti je posljednjih nekoliko tjedana ponovo pokrenuto pitanje uvođenje vinjeta kao najboljeg sustava naplate, dok se novi sustav smatra lošim i preskupim.

U Hrvatskoj se cestarina naplaćuje po prijeđenom kilometru, a tako će ostati i s novim sustavom. Cestarina će se naplaćivati očitavanjem tablica ili preko ENC uređaja. Novi sustav omogućit će upraviteljima autocesta uvođenje mnogobrojnih modela naplate cestarine – različite cijene tijekom dana, po danima u tjednu ili tijekom različitih godišnjih doba – te će se i na taj način pokušati privući vozače na autoceste.

Profesor Marko Ševrović s Prometnog fakulteta u Zagrebu tvrdi kako je Hrvatska naplatu cestarina putem vinjeta trebala uvesti prije 15 godina i kako bi to sigurno rezultiralo većim prometom autocestama, većim gospodarskim razvojem područja uz autoceste te bi u konačnici dovelo do rasta BDP-a.

“No, danas, kad je došlo do tehnološkog razvoja, uvođenja 5G mreže i razvoja plaćanja pomoću aplikacija, vinjete su stvar prošlosti. Uvođenjem vinjeta Hrvatska bi u ljetnim mjesecima na autoceste dovela još veći broj automobila, napravila bi se dodatna zagušenja u obalnim gradovima jer bi se strance poticalo da za relativno malo novca koriste naše prometnice”, smatra. No, vinjete za tjedan ili mjesec dana često koštaju razmjerno osjetno više od onih godišnjih, tako da turisti najčešže zapravo plaćaju više s vinjetama nego što bi platili da im se zaračuna po prijeđenom kilometru, a stanovnici manje, što nitko očito ne uzima u obzir.

Prema dostupnim informacijama, simulacije pokazuju da bi u slučaju da se u Hrvatskoj uvede isti model naplate cestarine kao u Austriji ili Sloveniji, HAC-ov godišnji prihod bio manji za oko 150 milijuna eura, što bi se, tvrde u HAC-u odrazilo na kvalitetu održavanja prometnica, ali i na uredno otplaćivanje kredita, piše novinar Jutarnjeg lista Krešimir Žabec. No, naravno, to bi se isto tako odrazilo i na džepove Hrvata koji često i nemaju drugog izbora nego koristiti auto cestu…

Najnovije

Dr. Markić i Bekavac pozvali građane na Hod za život u Rijeci: ‘Ne postoji dijete koje nekome nije važno’

Povodom Hoda za život, obitelj i Hrvatsku, koji će se u subotu 19. listopada 2024. održati u Rijeci, u srijedu 16. listopada u emisiji...

Memorijalni centar u Vukovaru dobio repliku vozila ” Žutih mravi”

Donacijom replike vozila koje su koristili vukovarske postrojbe “Žuti mravi” i “Pustinjski štakori”, Memorijalni centar u Vukovar dobio je vrijedan eksponat koji budi sjećanja...

Biblijska poruka 17. 10. 2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Zatvaranje ključu spoznaje i mudrosti

Lk 11,47-54   Reče Gospodin: »Jao vama! Podižete spomenike prorocima, a vaši ih oci ubiše. Zato ste svjedoci i sumišljenici djela svojih otaca: oni ih...

Medijska haranga „na desnici“ razara hrvatsku državu

Piše: glavni urednik Vlado Kolak   Potaknut pozivima branitelja i stradalnika Domovinskoga rata, koji iskazuju veliko nezadovoljstvo „medijskim besprizornim ratom“, koji je medijsko dno dna, do...

 Josip Merdžo za Kompas: U slučaju Kovačević dio bošnjačke politike zaigrao je na pogrešnu kartu – produkt bi mogla biti hrvatska federalna jedinica

„Veliko vijeće Europskog suda za ljudska prava imat će dovoljno argumenata da poništi presudu u slučaju 'Kovačević', tj. ne može opstati takva kakva je...