Petak, 20. rujna 2024.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

Biblijska poruka 15. 9. 2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Pobijeđeni kao pobjednik, gubitnik kao dobitnik

Mk 8,27-35

 

Krenu Isus i njegovi učenici u sela Cezareje Filipove. Putem on upita učenike: »Što govore ljudi, tko sam ja?« Oni mu rekoše: »Da si Ivan Krstitelj, drugi da si Ilija, treći opet da si neki od proroka.« On njih upita: »A vi, što vi kažete, tko sam ja?« Petar prihvati i reče: »Ti si Pomazanik – Krist!« I zaprijeti im da nikomu ne kazuju o njemu.

I poče ih poučavati kako Sin Čovječji treba da mnogo pretrpi, da ga starješine, glavari svećenički i pismoznanci odbace, da bude ubijen i nakon tri dana da ustane. Otvoreno im to govoraše. Petar ga uze u stranu i poče odvraćati. A on se okrenu, pogleda svoje učenike pa zaprijeti Petru: »Nosi se od mene, sotono, jer ti nije na pameti što je Božje, nego što je ljudsko!«

Tada dozva narod i učenike pa im reče: »Hoće li tko za mnom, neka se odrekne samoga sebe, neka uzme svoj križ i neka ide za mnom. Tko hoće život svoj spasiti, izgubit će ga; a tko izgubi život svoj poradi mene i evanđelja, spasit će ga.«

Nije sve što smatramo srećom zacijelo i sreća, a nije ni ono što smatramo nesrećom zapravo nesreća. Ima kineska priča o seljaku čija polja nisu bila baš plodonosna. Imao samo sina koji mu je pomagao te konja za oranje. Jednoga dana konj nestao. Susjedi došli i žale jadnoga čovjeka zbog njegove nesreće. A seljak je ostao miran te nadodao: Odakle zapravo znate da je to nesreća?

Sljedećega tjedna vratio se konj s deset divljih konja. Susjedi su ponovno došli i čestitali seljaku zbog iznenadne sreće. Ponovno je ostao miran i dometnuo: Odakle znate da je to sreća? Sljedećih dana njegov sin zajahao jednoga divljeg konja koji ga je zbacio i pritom sin slomio nogu. Ponovno su došli susjedi i izražavali sućut jadnom seljaku. Ponovno je on ostao miran i dodao: Odakle znate da je to nesreća?

Tjedan dana nakon toga izbije rat, vojnici su došli i novačili mladiće u rat. Seljakova sina su poštedjeli jer je bio slomljene noge. Nije morao u rat.

Kako je relativan pojam sreće i nesreće?! Mislimo da smo sretni kad nam dobro ide, a da smo nesretni kad nam je loše. Pa već ta mala priča govori suprotno. Ako nešto krene po zlu, nije to odmah nesreća i katastrofa. Pa i Isus je morao na križ da bi nam donio spasenje i da bi nas ozdravio

Čovjekov odnos prema Bogu i s Bogom produbljuje se i osnažuje kroz aktivno iskustvo patnje, progonstva, poniženja, katastrofe, smrti. O tome govore prvo čitanje i evanđeoski odsječak. U zatočeništvu, progonstvu i tuđini iskusio je prorok Božju moć i pomoć. Isto se može primijeniti i na Isusa: U uhićenju, odbacivanju, osudi, smrti na križu, dakle, u porazu postaje pobjednik. Križ kao konačni ishod zemaljskog života obraća se u slavodobiće, jer je on prijelaz u uskrsnuće. U djelatnom ‘karitasu’ očituje se plodotvornost vjere i njezina prepoznatljivost pred očima svijeta. To naglašava sveti Jakov u svojoj Poslanici.

Kroz cijelu se povijest od Isusova rođenja provlači pitanje: ‘Tko je taj Isus’? Koliko ljudi, onoliko i mišljenja. Svatko ima svoju sliku i predodžbu o tome jedincatom i jedinstvenom liku koji je poput munje bljesnuo i zaparao nebom u jednom kratkom isječku ljudske povijesti, i pokazao čovjeku i svim ljudima, što je čovjek i što bi mogao postati, ako se vrati svom iskonu i bude ono što jest po svom ljudskom određenju.

Jedno je navoditi mišljenja o Isusu, a posve je drugo dati tomu mišljenju o Isusu vlastitu značajku i podignuti to svoje mišljenje na egzistencijalnu i teološku razinu: U priznanju mora priznavatelj uključiti svega sebe, sve svoje sposobnosti. Isus ni po čemu nije nastavak staroga, nego donositelj novog. To čovjek mora pred njim priznati. U Isusu je sam Bog na djelu.

Tko misli da poznaje Isusa bez priznanja jednaka ili slična Petrovu, mora znati da ga ne pozna. Tko u njemu ne vidi Boga i čovjeka, Krista, Mesiju-Pomazanika, taj je okljaštrio tu jedinstvenu osobu.

Sjetimo se prvih učenika u Ivanovu Evanđelju. Isus ih pita, što traže. ‘A gdje stanuješ, Učitelju’? I koji je rezultat toga susreta i te večeri koju su proveli s Isusom? Andrija nalazi brata Šimuna, rano ujutro, i veli mu kako su pronašli, otkrili Mesiju! Ni manje ni više nego Krista – Mesiju! (Iv 1,41). Uze ga za ruku i dovede k Isus koji mu promijeni ime – od Šimuna posta Petar. A znamo kakve su predodžbe vladale u to doba glede Mesije. On će biti osloboditelj, skinut će s njih prokletstvo rimske vlasti, politički vođa naroda. On će se pobrinuti za pravo i pravednost u narodu. On će uspostaviti Davidovo kraljevstvo. Međutim, ništa od svega toga.

Isus je u svome siromaštvu, svom posluhu i beskućništvu, u cijeloj svojoj pojavnosti konkretni tumač i izlaganje volje Božje. On je očevid Božjeg božanstva i čovjekova čovještva. On je Božja otvorena usta, Božji jasni govor čovjeku, on ruši sve uhodane prosudbe glede kategorija proroka i proroštva koje su nazočne u tadašnjem Izraelu. Pred Isusom se čovjek izjašnjava i glede vlastitog stava u odnosu na Boga. To je ono što bijaše najneprihvatljivije u Isusovu nastupu i zahtjevu.

Zato njegova riječ odnosno poziv na nasljedovanje nije puko novačenje, ‘vrbovanje’, jeftina reklama za svoje stavove i nazore, neobvezatna ponuda ili poziv, nego zapovijed i nalog. Stvarateljska je to riječ koja čovjeka čini njegovim učenikom. Usporedi pozive učenika, a i današnje upozorenje Petru, jer grčki izvornik ne znači “Gubi mi se s očiju, odlazi od mene, Sotono!“, nego otprilike: “Za mnom, iza mene, slijedi me“ – ‘hypage opiso mou, Satanas’.

Isus naskroz korigira Petrovo poimanje Mesije i njegove uloge. Njegovo je trpjeti, patiti, biti odbačen, biti ubijen, ali i treći dan uskrsnuti. Od svega toga Petar ne želi ništa ni shvatiti ni prihvatiti. Odvraća Isusa od njegova poslanja. Iskusio je Petar najtežu riječ iz Isusovih usta – Sotono! Nije ti na umu što je Božje, nego što je ljudsko.

Nasljedovanje uključuje sve protege Isusova života u vlastiti život, a to znači prihvaćanje Isusove kobi i čovjek koji se u to upušta riskira sve, pa i vlastitu glavu! Zato je nemoguće Isusa svrstati u postojeće ‘kategorije’, on nadilazi sve. ‘Tu je više i od Jone, i Salomona, i Hrama’. Jednom riječju: bez moći, utjecaja, bogatstva, bez ikakva ugleda, siromah, beskućnik, sluga svih i poslužitelj svima, bez preuzetnosti, a uz onakve gornje zahtjeve, čovjek ostaje neprestano suočen sa zagonetkom: Pa tko je taj Isus Krist?

Odgovor je prepušten uvijek svakome osobno! Nerazumijevanja i neshvaćanja će biti uvijek, kao i kod prebrzog Petra. Čovjek se ne može dovinuti do Božjih nakana i planova. Suprotno očekivanjima i nadanjima učenika Isus im stavlja kao njegov i njihov izgled patnju, progonstva, križ. I samo onaj tko prihvati te Isusove uvjete, shvatit će smisao nasljedovanja i naučit će kako se život u bitnome sastoji u tome da se čovjek razdaje, te da je smisao čovjekova života u sebedarju. Isus nastupa jasno. Govor mu je ubojit. Ide pod kožu i zadire u čovjekovo srce. Prestaje sa slikovitim govorima. Zato se čovjek mora odrediti pred njim i zauzeti odlučni stav.

Svojim riječima Isus rehabilitira i sve one koji su u životu poraženi, koji su podlegli. Ne vrijedi kod njega mentalitet pobjednika na bojnom polju. Pred Bogom vrijede i poraženici i gubitnici. Patnja i smrt ne opovrgavaju život ni vrijednost života. Život je više od onoga, meni je dobro, što mi tko može. Život je tek onda na pravom putu i uspješan, blagoslovljen, ako je u skladu s Božjom voljom. Nitko nema pravo biti očajan. Nitko nije vrijedan sažaljenja, nego naše ljubavi i prihvata.

Isusovim dolaskom, pojavkom, riječju i u cjelovitosti njegove osobe dolazi među nas kraljevstvo Božje. Između Isusa i ostvarenja Božjeg kraljevstva na zemlji nemoguće je umetnuti bilo koji drugi proročki lik ili mesijansku pojavu. Njegov je zahtjev za obične uši nepodnosiv<. Riječi i djela povijesnog Isusa samo su komadić, isječak one Riječi koja kroz cijelu povijest odzvanja. Zato nisu ni Isusov život, ni poslanje, ni riječi, ni čudesa, a pogotovo njegova smrt i uskrsnuće nikakvo ‘privatno poduzetništvo’, nego baština cijelog svijeta. “Kršćanstvo je jedina religija u svjetskoj povijesti u kojoj je jedna ljudska sudbina neposredne sadašnjosti postala znamenom i središnjicom cjelokupnog stvorenja“ (O. Spengler).

Zato budimo sretni što imamo udjela u njegovu djelu, u plodovima njegova života, smrti i uskrsnuća, u plodovima i sakramentima Crkve koja je proistekla iz njegova otvorena boka te povjerena ljudima kova jednog Petra, koji je u najodsudnijem trenutku Isusova zemaljskog života kukavički zakazao…

Fra Tomislav Pervan/Radiopostaja Mir Međugorje

Najnovije

19. rujna 1991. Beograd – ‘bacanje cveća pred tenkove’ koji kreću napasti Vukovar

Foto:Screenshot   Na današnji dan, 19. rujna 1991, dogodilo se poznato „bacanje cveća pred tenkove“ u Beogradu. Bilo je to prilikom kretanja Prve gardijske oklopne divizije...

Menadžer otkrio: Olmo je nazvao Mamića kad je potpisao za Barcelonu, Zdravko je počeo plakati

Foto:Screenshot   Dani Olmo sjetio se Zdravka Mamića nakon što je potpisao za Barcelonu, otkrio je to njegov menadžer Andy Bara. Bara je otkrio detalje odnosa...

Vatikan dao zeleno svijetlo Međugorju

Dokument Dikasterija za nauk vjere koji je odobrio papa Franjo ne govori o nadnaravnosti, ali priznaje obilne duhovne plodove vezane za župu-svetište Kraljice mira...

Šarić: Izvršni direktor poduzeća SNV d.d. Milorad Pupovac opet je tužnog i ugroženog lica

Foto:Screenshot   Najuspješniji etnobiznismen u Hrvatskoj, kako ga je nazvao bivši Titov gardist Ivo Josipović, Milorad Pupovac svake godine nekoliko puta za potrebe svog poslovanja saziva...

PREŠUĆENA, KRVAVA AKCIJA ‘UNA 95’:Tko je krivac za smrt 49 vrhunskih specijalaca, mjesec i pol nakon ‘Oluje’?

Foto:Crodex   U subotu, 18. rujna u organizaciji Udruge ratnih veterana 2. gardijske brigade “Gromovi” obilježena je 29. obljetnica vojno-redarstvene akcije “Una 95”. Operacija  Una odvijala se...