Četvrtak, 26. prosinca 2024.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

Biblijska poruka 5. 12. 2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: S Isusom i na Isusu graditi

Mt 7, 21.24-27

 

Reče Isus svojim učenicima: »Neće u kraljevstvo nebesko ući svaki koji mi govori: ‘Gospodine, Gospodine!’, nego onaj koji vrši volju Oca mojega, koji je na nebesima.

Stoga, tko god sluša ove moje riječi i izvrši ih, bit će kao mudar čovjek koji sagradi kuću na stijeni. Zapljušti kiša, navale bujice, duhnu vjetrovi, i sruče se na tu kuću, ali ona ne pada. Jer — utemeljena je na stijeni. Naprotiv, tko god sluša ove moje riječi, a ne vrši ih, bit će kao lud čovjek koji sagradi kuću na pijesku. Zapljušti kiša, navale bujice, duhnu vjetrovi i sruče se na tu kuću i ona se sruši. I bijaše to ruševina velika.«

Završne riječi Isusova Govora na gori. Isus uspostavlja novi poredak među ljudima. Ne dokida on Mojsijev Zakon, ne dokida objavu sa Sinaja, nego dopunjuje. Daje jasne odrednice, podijeva miljokaze kako i na koji način netko može unići u kraljevstvo Božje. Nije dovoljno čuti, slušati, komentirati, drugima prenositi. Nemoguće se pozivati na primljene darove koje čovjek ima. Treba se truditi unići kroz uska vrata ili pak biti dobro stablo koje rađa samo dobrim, zdravim plodovima.

Ne riječi, nego i djela, očitovanje nepodijeljene pripadnosti Isusu. Naš pristanak, naše ‘da’ Isusu iziskuje od nas bezuvjetni prihvat njegove riječi, cijeloga njegova bića, njegove nazočnosti u svijetu. Ne živi Gospodin Isus samo u svojoj riječi ili pak Pismu, on je i u sakramentu, on je u svakome čovjeku. Nebo će proći, zemlja će proći, sve će uminuti, ali njegova riječ ima trajnost, vječnost i iza sebe ali i ispred sebe.

Isusov Govor na gori započeo je s blaženstvima, a završava veoma oštrim upozorenjem. Nije dovoljno studirati, znati što to Bog od nas traži, govoriti o tome ili slušati. Čovjek se mora odlučiti između dva puta. Svi smo na raskrižju, svatko ima mogućnost i pravo izbora između puta krjeposti i puta poroka. Pa i mitski Herkul nalazio se na raskrižju, kojim putem udariti u život. Samo stablo, iz korijena zdravo, može donijeti dobre plodove. Ne samo pravovjerje nego i pravočinje. Donijeti plodove obraćenja.

Egzistirati ili docirati, živjeti punim životom ili samo govoriti, mudrovati, ‘pametovati’ o životu. Istina kršćanstva nije nauk, nego život i nasljedovanje Isusa Krista, pretakanje njegovih riječi u djelo i život. Na početku nemamo govor ni mit, nego događaj i osobu, posve konkretnu i povijesnu u osobi Isusa Krista.

Riječi su i izričaji Govora na gori poput litice, stijene, hridine; nisu one pijesak. Tko gradi na Isusovoj riječi, ne će propasti na sudu. Treba pretočiti riječi u djela, život. Ne koristi pozivati se na Gospodina riječima Gospodine, Gospodine, nego dosljedno vršiti. Ovdje imamo kao u elipsi dva žarišta, Gospodina i učenike-vjernike, oba žarišta upućuju jedno na drugo, ona su međuovisna. Ono što vrijedi za Učitelja, vrijedi i za učenike. Tko se priznaje njegovim, i Isus će se priznati njegovim.

U prvom dijelu Isus govori o priznanju ustima. Vjerovati može čovjek što hoće i koliko hoće, ali ta ga vjera ne će spasiti. Odlučno je u životu koja nas spoznaja vodi, što zapravo u životu živimo, na čemu život temeljimo. Vjeru kao ni ljubav nemoguće je nametnuti. Čovjek se mora opredijeliti. Od kršćanstva se traži da bude vjera čovjekova oslobađanja, otkupljenja, da bude vjera koja čovjeka liječi u duhu i Duhom.

Vjera nije ni etika ni estetika, nego nešto krajnje egzistencijalno. Zanimljivo, na konačnom sudu, prema Matej 25, kad Gospodin bude ljude razlučivao na ovce i jarce, one sebi zdesna i slijeva, nigdje nema ni riječi o vjeri i vjerovanju. Nego o činidbi i nečinidbi, o grijesima propusta koji nas osuđuju na vječnu propast.

Nemoguće je pronaći u svjetskoj literaturi tekst iole nalik Govoru na gori, nalik ovim trima poglavljima kod Mateja. Ovdje je stavljeno sve ljudsko pod golemi upitnik. Kamo se god čovjek okrene, sve je tako reći izbačeno iz svoje uhodane kolotečine, iz šarka i utora. Izbacio iz ležajeva, ‘lagera’. Sav je društveni poredak stavljen pod upitnik.

Pitanja vjere, morala, moći, novca, prava, suda, kletve, zaklinjanja, kaznenoga prava, pravednosti, žrtve, posta, molitve, milostinje, braka, osiguranja, skupljanja i gomilanja blaga. Jednom riječju, Isus je uzbibao, ‘ustalasao’ gotovo sve. Ako je Govor na gori istina, onda su svi zakoni i sva ljudska pravila igre i suživota jedna velika životna, egzistencijalna laž. Ako je Govor na gori život, tada je sve što ljudi mirne savjesti čine ili za čim teže najobičnija smrt. Govor na gori želi egzistencijalnu laž zamijeniti istinom, kodiranu smrt životom.

Isus je sve stavio po upitnik, uzdrmao, ‘ustalasao’, a na kraju ipak traži jedno s posvemašnjom naravnošću: Naime, ne želi on nesigurnost, nemir, nestabilnost, nego upravo čvrstinu, pouzdanje, pa zato govor o stijeni, litici. Ne želi rušenje, nego životnu čvrstinu. Ne želi Isus socijalnu revoluciju, nego pretemeljidbu života.

Upravo to želi Isus s Govorom na gori. Nanovo utemeljiti svoj život i život u društvu i svijetu na posve drugim osnovama i temeljima. Da je Crkva kao cjelina počela slijediti Franjin primjer, ne bi bilo potonjih otpada, revolucija, reformacija, raskola, ubijanja. Nastupilo bi vrijeme Evanđelja.

Danas, trideset i pet godina nakon komunizma, nakon urušavanja toga bezbožnog sustava koji je podignut i uspostavljen na kostima nepravedno ubijenih, pitamo se, na čemu i kako gradimo svoje društvo i svoju budućnost. Vidimo posljedice lakoumna djelovanja, vidimo kako su pojedinci pokušali na ‘brzu ruku’ podignuti i steći svoje bogatstvo, moć i vlast, bez pravih temelja. I sve se urušava, doživljava bankrot i brodolom. Toliki gospodarski brodolomnici. Zašto? Gradili na krivu temelju!

Tko gradi s Isusom, gradi na stijeni, litici, a tko gradi s apokaliptičnom Zvijeri, Zmajem, gradi na pijesku. Sjetimo se, u Knjizi Otkrivenja na kraju boja sa Ženom Zmaj je stao na morski žal (usp. Otk 12,18). Na pijesak. Na nesigurno. Vidjeli smo kako morske oluje uništavaju prelijepe plaže i na našem Jadranu. Daju im posve novi oblik. Pijesak ne nosi, nema nosive snage. Jedino Isusova riječ nosi, daje uporište i sidrište!

Jedno je jasno. U Isusovim očima svijet je u ovakvu izdanju izgubljen. S njim ne će dobro svršiti. Jedino što preostaje u sadašnjem stanju jest kapitulacija, polaganje oružja pred silama zla i grijeha.

Da je svijet posve drukčiji nego ga opisuje Govor na gori – pa to je jasno i predobro znao Isus. Ali se on s time ne miri. On veli: Krajnje je vrijeme promijeniti ga. Nikakav alibi, nikakav ‘kako’, ‘ali’, nego: ‘Napokon!’ – Na posao! Krenimo! Upravo je te riječi izgovorio Isus u Getsemaniju, prije muke: „Ustajte! Idemo! Krenimo!“ (usp. Mk 14,42). Bog je nad svime, toga moramo biti svjesni. A Isus samo razotkriva i razobličuje laž i apsurdnost života u kome živimo i kojim živimo. I nudi lijek, u svojoj osobi.

Fra Tomislav Pervan/Radiopostaja Mir Međugorje

Najnovije

U 69. godini krstio se Denzel Washington: ‘Trebalo je vremena, ali sada sam ovdje!’

Holivudska zvijezda Denzel Washington nedavno je učinio značajan korak u svojoj vjeri, primivši krštenje i licencu za crkvenog službenika. Ova odluka nije povezana s...

Idu li hrvatski vojnici u Ukrajinu? Misija NSATU glavna točka prijepora Banskih dvora i Pantovčaka u 2024. – Pročitajte više na: httpIdu li hrvatski...

Dvojica sukreatora hrvatske vanjske politike ni ove se godine, poput svake prethodne otkako su na dužnosti, nisu usuglasila ni oko čega. Navodno slanje vojnika...

Biblijska poruka 26. 12. 2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Sveti Stjepan

Mt 10, 17-22 Reče Isus svojim apostolima: »Čuvajte se ljudi, jer će vas predavati vijećima i po svojim će vas sinagogama bičevati. Pred upravitelje i...

Božićne poruke s oltara: Mir, zdravlje, zajedništvo i ljubav

Kršćani diljem svijeta slave blagdan rođenja Isusa Krista. Vjernici u Hrvatskoj jutros su se uputili u crkve na misna slavlja, a iz svih gradova...

Blagdan rođenja Isusa Krista

Božić je blagdan kada kršćani slave rođenje Bogočovjeka Isusa Krista, a riječ Božić, kao "mali Bog", u kršćanstvu ima značenja: blagi Bog, dobri Bog,...