U svom djelovanju najdosljednije je slijedio primjer pape Franje riječki nadbiskup Mate Uzinić. U posebnoj HTV-ovoj emisiji posvećenoj jedinstvenom pontifikatu pape Franje riječki nadbiskup istaknuo je kako ga je iznenadila smrt pape Franje.
– Jučer smo ga gledali bio je relativno zdrav, išao je među vjernike, a jutros više nije među nama, to je nešto što me iznenadilo i ražalostilo, a istovremeno u tom vidim i znak, vidim milost koju mu je Gospodin dao, on je do kraja mogao ostati onakav kakav je bio i to malo što mu je zbog medicine produžen život je zapravo učinilo da može taj svoj život živjeti do kraja onako autentično kakav je on bio i u odnosu prema ljudima s kojima je uvijek bio blizak. Mogao je do kraja biti čovjekom, poručio je Uzinić.
“Papa Franjo se ponekad osjećao sam”
Koliko je papa zbog svojih poteza bio neshvaćen u crkvenim krugovima? U svojoj autobiografiji kaže da u trenutku kad treba donijeti odluku, često treba platiti malu cijenu osamljenosti. Je li papa često bio u svojim nastojanjima osamljen?
Uzinić je naglasio da je vjerojatno, kao i svatko tko je na tako istaknutoj poziciji, da se ponekad osjeća sam.
– Ja sam na puno nižoj, pa se ponekad osjećam sam, tako da mogu razumjeti da je on doista često bio sam, ali nije bio sam, jer je bio s njim Gospodin, poručio je. Riječki nadbiskup je rekao da se može reći da je imao jednu globalnu podršku za sve što je činio i da mu je to zapravo, uz činjenicu da je bio mudar čovjek, koji je učio iz povijesti svoje osobne, povijesti svoje obitelji, povijesti svijeta, da mu je to ono što mu je davalo snagu u tim trenucima kad se možda osjećao sam, kazao je Uzinić.
Imao je veliku podršku i u retoričkom smislu, ali osobito u molitvenom i nije bez razloga svaki put kad bi završavao svoj govor pozivao ljude da mole za njega.
– I naravno, obećavao svoju molitvu za nas. Ta molitva je ono što mu je davalo snagu da može ići naprijed i da može biti autentičan, onakav kakav je bio od početka do kraja, poručio je Uzinić.
“Papa je bio mudar čovjek; cijeli svoj pontifikat dolazio je ljudima”
U Argentini je bio često prisutan upravo u situacijama sa sirotinjom, obilazio ih je, ali općenito to je jedan takav mentalitet kojeg je i on pokazao u svom pontifikatu.
– Mislim da je to ključno u njegovom životu. Ja bih, ako bih definirao papu Franju s jednom riječju, rekao da je on bio mudar čovjek. A mudar čovjek je onaj čovjek koji zna učiti iz situacija kroz koje prolazi. Učio iz konkretnih okolnosti života ljudi na tom području, kojem je jedan od odgovora bila i teologija oslobođenja i koja je zasigurno imala utjecaj, ali zapravo je konkretni čovjek u svom siromaštvu, svojoj otuđenosti, svojoj ostavljenosti, svojoj ugroženosti, koji je bio poticaj za teologiju oslobođenja, bio i poticaj za papu Franju i njegov pontifikat, dodao je Uzinić.
On dolazi s periferije. I zapravo cijeli svoj pontifikat živi dolazeći ljudima, osobito onima koji su na periferijama. I cijelu Crkvu je pozvao da se pomakne iz centra kako bi mogla biti blizu ljudima na periferijama, pa čak i onima izvan tih granica cijele Crkve, kako bi mogla biti blizu svima i kako bi Crkva mogla biti otvorena za sve.
Ovo za sve je ono što on često naglašava, ali što je stvarno u konkretnom životu živio.
“Papa Franjo susretao se i s kritikama”
On je rekao da u Crkvi ima mjesta za sve i zbog toga su ga vrlo često kritizirali i optuživali da izvrće moralni nauk Katoličke crkve. Posebice je puno reakcija izazvala deklaracija “Fiducia supplicans – Molitveno povjerenje” o pastoralnom značenju blagoslova. Zbog čega je upravo ta deklaracija u posljednje vrijeme najviše reakcija izazvala?
Uzinić je rekao kako ne bi toliko govorio o razlogu koji do toga dovodi, bez obzira radi li se samo o blagoslovu homoseksualnih osoba ili se radi o razlučivanju rastavljenih i ponovno vjenčanih i njihovom uključivanju u Crkvu ili se radi o bilo kojim drugim temama.
– Mislim da se trebamo vratiti na evanđelje. I ako se vratimo na evanđelje i doista čitamo kritično evanđeoske tekstove, vidjet ćemo zapravo da je isti problem koji je papa Franjo imao u Crkvi našeg vremena s kritikama zbog toga što je bio blizu onih koji su na rubu, koji su isključeni. Imao je Isus u svom vremenu, Isusa su kritizirali i zapravo su ga na kraju i ubili, zato što je govorio, ali stvarno činio da nije došao zbog pravednika, nego zbog grešnika i da ne treba zdravima, nego bolesnima liječnik i on je jednostavno svoj život na zemlji živio tako i papa Franjo je to isto evanđelje samo aktualizira u odnosu na različite teme koje su aktualne u našem vremenu, naglasio je riječki nadbiskup.
Muftija Hasanović o papi Franji: Svijet je izgubio moralni orijentir
S Papom se više puta susreo i prvi čovjek svih muslimana u Hrvatskoj muftija Aziz Hasanović. Muftija Ševko ef. Hasanović, predsjednik Mešihata Islamske zajednice u Republici Hrvatskoj rekao je u HTV-ovoj posebnoj emisiji posvećenoj jedinstvenom pontifikatu pape Franje kako je s tugom i nevjericom čuo vijest da je preminuo papa Franjo.
– Nama dragi papa, s kojim smo stvorili vrlo dobru i kvalitetnu komunikaciju, dodao je.
Papa Franjo će biti poznat, rekao je, ne samo u Katoličkoj crkvi, on će ostati upamćen u cijelom čovječanstvu, jer njegovi vapaji za mir, za one koji su u nevolji, bez obzira kojoj vjeri i naciji pripadali, bili su zaista nešto što ga je krasilo.
– Ono što će posebno muslimanski svijet žaliti i pamtiti kod pape Franju je njegova otvorenost na polju međureligijskog dijaloga koji je krunisan Poveljom o o ljudskom bratstvu, koju je potpisao sa sa šeikom Ahmedom Al-Tayebom, 2019. godine u Abu Dhabiju, ta povelja je dala smjernice svima nama, koji ostajemo živjeti, kako da ostvarujemo zajedništvo i ljubav što je protkano nebeskim religijama, dodao je.
Poručio je kako je svijet izgubio jedan moralni orijentir.
Foto:HKM/Arhiva