Kad je 2012.godine usvojen Zakon o državnim službenicima i namještenicima u FBiH njime su vladajuće stranke uspjele zacementirati radne odnose onih koje su oni pozapošljavali o organima Javne uprave, tako da svi oni koji su nakon njih osvojili vlast u općinama, gradovima, županijama i FBiH u nekim od narednih izbora moraju trpjeti tajnice, pomoćnike određenih službi i odjela s kojima nisu zadovoljni zbog značajnih nacionalnih, vjerskih, ideoloških, političkih, moralnih, kulturoloških, i svekolikih drugih razlika.
Tako imamo situaciju dolaska na mjesto neke općine ili grada načelnika ili gradonačelnika koji pripada istoj ili različitoj stranci koja ga je izabrala na to mjesto, i gdje on mora „trpjeti“tajnicu bivšeg načelnika ili gradonačelnika, premda mu ona ne odgovara iz više razloga, a kao jedan od glavnih razloga je gomila tajni koje ona zna a čuva iz vremena starog načelnika ili gradonačelnika, a to novom liku na toj poziciji apsolutno ne odgovara, jer prva osoba koja će biti uz njega u diskreciji i čuvanju poslovnih i privatnih tajni je upravo tajnica, a ova bivša se u taj koncept ne može uklopiti.
Još gora situacija od prve se ogleda u tome da nove gradonačelnike ili načelnike čeka upoznavanje sa starim načelnikcima službi i odjela koji su bili na dispoziciji starom načelniku ili gradonačelniku, a ogroman broj njih je učinio niz koruptivnih i kriminalnih radnji o kojima je novi kandidat jako dobro upoznat ali zbog zakonskih ograničenja on te državne službenike i namještenike ne može ostaviti bez posla, a jadan htio je poboljšati rad svih općinskih i gradskih službi, no s ovim zadržavanjem starih kadrova to zasigurno neće moći.
Kako bi neupućenima pojasnili razloge zbog kojih se ti državni namještenici i službenici ne mogu „otjerati“ s radnog mjesta ovdje ćemo navesti neke od njih:
Zaštita putem zakona
Državni službenici i namještenici uživaju zakonsku zaštitu radnog odnosa. Zakon o državnoj službi FBiH predviđa strogo definirane uvjete i procedure za otkaz, kako bi se spriječile političke smjene ili samovolja nadređenih. Ova vrsta zaštite postoji s razlogom – da bi se izbjegla politizacija javne uprave.
U praksi, to znači da ih se ne može smijeniti bez opravdanog razloga (npr. teža povreda službene dužnosti), i to mora biti propraćeno urednom disciplinskom procedurom.
Neefikasan disciplinski sistem
Disciplinski postupci su često:
spori
komplicirani
neefikasni
To čini smjenu gotovo nemogućom, čak i kad postoji razlog. U nekim slučajevima disciplinski postupci traju godinama ili se okončaju bez konkretnih posljedica.
Politička zaštita i klijentelizam
U javnom sektoru često postoji mreža političkih veza i zaštite, gdje službenici imaju zaleđe u političkim strankama koje ih štite, pa i kad ne obavljaju posao kako treba. Time se dodatno obesmišljava odgovornost.
Sudska zaštita i žalbeni postupci
Ako dođe do pokušaja smjene ili premještanja, službenik ima pravo žalbe:
Agenciji za državnu službu
Sudovima (Upravni sporovi)
Ti postupci znaju trajati dugo, a često se odlučuje u korist službenika zbog proceduralnih grešaka institucija.
Zastarjeli i rigidni zakoni
Postojeći zakonski okvir je zastario i neprilagođen suvremenim potrebama, što dodatno otežava upravljanje ljudskim resursima u javnoj upravi.
Konačno kako doskočiti tome i imati mogućnost njihove smjene ili otkaza s posla jer svaki demokratski izbori trebaju biti putokaz koji će usmjeriti one koji su dobili izbore kako bi oni na odgovarajuće Javne funkcije postavljali i birali one koji će raditi sukladno pozitivnim zakonskim propisima znatno bolje od ovih prije?
Jedini odgovor koji je moguć su izmjene Zakona o državnim službenicima i namještenicima koji takve namještenike i službenike štiti od smjene.
Hoće li ijedna vladajuća garnitura u FBiH za to imati snage ostaje tvoreno pitanje? A dok čekamo odgovor na to postavljeno pitanje ovi sadašnji državni službenici i namještenici ostaju zaštićeni kao „lički medvjedi.“
Vlado Marušić/Braniteljski portal.ba/Foto:Braniteljskiportal.ba