Subota, 21. prosinca 2024.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

Dvodnevni međunarodni simpozij o djelu Tina Ujevića u Zagrebu

Tin Ujević kultna je figura hrvatske književnosti čije se djelo, međutim, ponajviše promatra kroz prizmu njegove biografije pjesnika-boema, a upravo je rušenje barijera reduciranosti takve interpretacije kroz motivirani kritički diskurs o Ujevićevu djelu, osobito onom proznom, u središtu dvodnevnog znanstvenog skupa pod nazivom “Ja kao svoja slika. Diskurzivnost i koncepti autorstva Tina Ujevića” koji se održava u četvrtak i petak u Zagrebu.

Skup se održava u organizaciji Odsjeka za kroatistiku Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Instituta za književnost i umjetnost iz Beograda, a posvećen je, po riječima Marine Protrka Štimec sa zagrebačkog FF-a, suvremenom čitanju Ujevićeva djela, polazeći od toga da je riječ o kanonskome autoru koji je, stotinu godina nakon što je počeo objavljivati svoje važnije tekstove, još uvijek izuzetno popularan i prisutan u javnoj kulturi i općem znanju, “i kao lektirni autor i kao autor koji se još uvijek izvodi i čita”.

Ove se godine navršava stotinu godina otkad je objavljena Ujevićeva kultna “Svakidašnja jadikovka”.

“Kad smo malo postavili na stol to čitanje i tumačenje, vidjeli smo da se oko Ujevića – koji je sam za sebe rekao da je čovjek nesporazuma – isprelo puno paradoksa”, rekla je Protrka Šimenc uoči početka skupa u vijećnici Filozofskog fakulteta u Zagrebu.

Ujevićeva popularnost s jedne je strane gotovo na razini kulta, pojasnila je, navodeći kao primjer 8. Festival poezije ove godine posvećen Tinu u povodu 62. godišnjice njegove smrti, a u sklopu kojega je 11. studenoga održano “hodočašće” po zagrebačkim gostionicama na potezu od Vinodola na početku Tesline ulice, do Blata u Masarykovoj.

“Sama ta riječ ‘hodočašće’ ima taj nekakav polureligijski diskurs i pokazuje jedan status koji Ujević još uvijek ima, barem u jednom dijelu kulture. Međutim, s druge strane, o Ujeviću se zna samo ono što se zapravo generacijama prenosi. Znaju se određene njegove pjesme, promatra ga se kroz tu figuru boema, koja je opet nekako reducirana”, napomenula je Protrka Šimenc.

Ideja je skupa “čitati” Ujevićeve tekstove, osobito prozu o kojoj se najmanje zna, tako da je se na neki način oslobodi stigme usko shvaćene boemštine, pojasnila je.

“Odnosno, da probamo krenuti od proznih tekstova i da ih probamo uzeti ozbiljno, tako da nam sami tekstovi ponude interpretaciju, a ne onaj biografizam koji se obično koristi u pristupu. Cilj nam je bio da se djelo i autor oslobode određenosti biografijom, odnosno, da se ta biografija pokuša razumjeti u nekom novom kontekstu”, rekla je.

Na temu diskurzivnosti i koncepata autorstva Tina Ujevića na skupu će govoriti 27 znanstvenika, i to, osim iz Hrvatske, i iz Srbije, Slovenije, Italije i Poljske. Izlaganja su raspoređena u pet tematskih blokova, “Izvedbe autorstva”, “Interpretacije Kolajne”, “Ujević: tradicija i invencija”, “Ujevićeva (auto)biografija i (auto)poetika”, te “Žanr, poetika, tekst”.

Konferenciju su podržali studenti kroatistike zagrebačkog FF-a, koji su ga i otvorili izvedbom manje poznate Ujevićeve pjesme “Stanimo ovdje”, a prvi dan održavanja skupa zatvorit će, u predvorju fakultetske knjižnice, glazbeno-scenski recital nastao na temelju Ujevićeva proznog teksta “Štednja očiju i moje naočari”.

“To je jedan od njegovih eseja koji ima i dijaloške elemente i humora, gdje se zapravo vidi ta njegova sposobnost da čak u jednom takvom diskurzivnom žanru kakav je esej unese elemente napetosti i humora, i drugoga glasa. Oni su to uspjeli postaviti tako da se vidi taj dijalogizam, praktički je to jedan mali dramski tekst”, rekla je Protrka Šimenc.

Kako je Ujević dobar dio svojeg života proveo u Beogradu, gdje je i objavio svoje pjesničke zbirke po kojima je i danas poznat, te se smatra da su Zagreb i Beograd uz Sarajevo predstavljali važne koordinate Ujevićeva literarnog, intelektualnog i političkog života, zamišljeno je da ovaj skup prati još jedan, koji će se u proljeće 2018. održati u Beogradu, a koji će se baviti tamošnjom fazom Ujevićeva stvaralaštva.

Ta bi se dva skupa trebala međusobno nadopunjavati, a nakon njih je predviđeno objavljivanje dvaju zbornika u kojima će se nalaziti svi na njima prezentirani znanstveni radovi.H/B.P.

Tin Ujević

– Hrvatskim mučenicima

O gdje je plod od vašeg slavnog sjemena,
i da li kojim rodom krvca vaša rodi!
Jer roblje još smo, snijuć samo o slobodi,
dok smrt je blizu gluha našeg plemena!

A kukavan je Hrvat novog vremena,
te pušta da ga stranac k stalnoj smrti vodi.
Ne opiruć se klanju — krotko janje — hodi
i ne zna zbacit groznog ropstva bremena.

Al vrcnuti će iskra iz vašeg kremena!
Ja vjerujem, ja znam! Ta zar da uzaludu
sve žrtve vam i mučeništva budu?

Da, roditi će rod od slavnog sjemena!
A ako neće, sam ću zazvat pakla vatre
da spale sve, i grom da ropski narod satre!

Mlada Hrvatska, 1909.

Najnovije

Je li sijanje mržnje sa „zagrebačkih brda“ doprinijelo stradanju djece u zagrebačkoj školi?

Piše: glavni urednik Vlado Kolak   Tragedija koja je jučer zavila Zagreb i Hrvatsku u crno, digla je cjelokupnu javnost i stručnjake na istraživanje o uzrocima...

General Obradović: U brigadu sam primio 1500 Muslimana, a onda su nas izdali!

Ako sudsko vijeće Županijskog suda u Splitu potvrdi optužnicu protiv generala Nedjeljka Obradovića (63), zapovjednika Prve brigade HVO-a “Knez Domagoj” i zapovjednika 116. brigade,...

Biblijska poruka 21. 12. 2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Odakle nama ovolika milost?

Lk 1,39-45   Usta Marija i pohiti u Gorje, u grad Judin. Uđe u Zaharijinu kuću i pozdravi Elizabetu. Čim Elizabeta začu Marijin pozdrav, zaigra joj...

CitizenGO poziva: Zaštitite hrvatske obitelji od HRT-ove LGBTQ+ propagande

Platforma za aktivno građanstvo CitizenGO Hrvatska pokrenula je peticiju kako bi HRT promijenio svoj program. Ističu kako je java televizija postala propagandni stroj u...

Biblijska poruka 20. 12. 2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Kopernikanski obrat povijesti

Lk 1,26-38   U šestome mjesecu posla Bog anđela Gabriela u galilejski grad imenom Nazaret k djevici zaručenoj s mužem koji se zvao Josip iz doma...