Veliki skandal izbio je oko nedavne izjave gradske pročelnice za kulturu Ane Lederer kako se Oliver Frljić ne bavi kazališnom umjetnošću, već političkim aktivizmom te da ga stoga ne bi trebalo financirati javnim novcem. Odnosno, da antihrvatski politički aktivizam ne bi trebalo financirati novcem hrvatskih poreznih obveznika…
‘Frljić je bio zanimljiv redatelj, a njegov vrlo nadaren i kritički odnos prema određenim temama bio je u određenom trenutku interesantan. Međutim kad se to pretvorilo u politički aktivizam, mislim da nije mjesto tome u gradskim kazalištima’, izjavila je 10. lipnja bivša intendantica HNK, a odnedavno i pročelnica zagrebačkog Gradskog ureda za kulturu Ana Lederer u emisiji ‘Točka na tjedan’ na N1. U slučaju Olivera Frljića, rekla je, ‘može se povući granica’ između umjetničkih sloboda i političkog aktivizma.
Na stranu Frljića stala je, očekivano, ministrica kulture i bivša bliska suradnica Hrvoja Hribara Nina Obuljen Koržinek.
Frljić je dao intervju za T-portal gdje je grubo izvrijeđao Anu Lederer rekavši kako ‘kazališna nepismenost Ane Lederer u kombinaciji s enormnom količinom frustracija i osvetoljubivosti zastrašujuće’.
“Zanima me, kad ovako lupa k’o Maksim po diviziji, je li ista ikada čula barem za koncept političkog kazališta? Ako nije, sa zadovoljstvom ću je upoznati s činjenicom da je isto dio nastavnog programa i na zagrebačkoj Akademiji dramskih umjetnosti, na kojoj, gle čuda, predaje i njezin dojučerašnji partner i bratić partijskog joj kolege Zlatka Hasanbegovića – Ozren Prohić. Dakle, ako govori o mojoj aktivističkoj ‘deformaciji’, svakako će morati uzeti u obzir i udio koji je u njoj imao Prohić’, rekao je Frljić, dodajući da mu je ‘dotični, naime, bio profesor i na nekoliko ispita mentor’.
Prestanak financiranja Frljića je cenzura
Osvrnuo se i na Zlatka Hasanbegovića rekavši kako je, dok je bio ministar kulture, ‘svojim cenzorskim potezima pokušavao dati kakvu-takvu pravno-formalnu masku’.
‘Kroz ovo što radi Ana Lederer vidimo da se ona neće zamarati takvim stvarima. Ona je cenzuru kao svoju kulturnu politiku najavila već u nastupnom intervjuu.’
Frljić kaže i kako je za vrijeme drugog mandata Lederer u zagrebačkom HNK-u jedan dnevni list pravio anketu među redateljima njegove generacije. Pitanje je bilo tko bi od njih, ukoliko bi se ukazala prilika, surađivao s tadašnjom intendanticom.
‘Bio sam jedini koji je rezolutno odbio takvu mogućnost’, kaže Frljić.
Najavio odlazak za Njemačku
Dodaje i da nema nikakvih planiranih projekata u Zagrebu.
‘Što god lupetala nova pročelnica kulture, planova za Zagreb nemam, niti sam ih imao i prije njezinog imenovanja. Ono što je bilo odavno dogovoreno – ‘Šest likova traži autora’ u Kerempuhu – sam napravio. Do 2019., a i veći dio 2020., radim u Njemačkoj. Predlažem pročelnici da provjeri u kojim institucijama. A vama predlažem da napravite malu anketu među ravnateljima zagrebačkih kazališta, da vidite tko bi se uopće usudio pozvati me na suradnju nakon onoga što je pročelnica rekla urbi et orbi’, poručio je Oliver Frljić.
Frljić je i prijašnjih godina bio gost u kazalištima njemačkog govornog područja, no kritike su bile isključivo poražavajuće: Die Presse je kritiku naslovio ‘Frljićeva glupa prenemaganja o terorizmu’, a Der Standard je rekao da je Frljićevo “Vaše nasilje i naše nasilje” ‘Idiotska predstava s neugodnim zadahom školskog igrokaza’.
Norbert Mayer je u spomenutoj kritici u die Presseu rekao kako je “jedino što smo vidjeli neprimjeren opći napad na sve i svakoga” ,a predstavu okarakterizirao kao “antizapadno intoniranu i potpuno antiliberalnu”.
“Jedna muslimanka s hidžabom na glavi izvukla je austrijsku zastavu iz vagine i objesila ju. Poslije je silovana: zid pada, a križ s kanisterima ostaje stajati na pozornici. Neka vrsta Isusa u crveno-bijelo-crvenim gaćama penje se na ženu i prisiljava ju na seks. Nakon toga si obriše donji dio trbuha njezinom zelenom maramom. Slab aplauz. Klicali su samo lubitelji hard-core pornografije”, napisao je.
Još oštriji bio je Još oštriji je Ronald Pohl iz der Standarda, koji za scenu prisilnog hranjenja muslimana krvavom svinjskom glavom rekao: “Kad biste starom ljevičarskom šok-umjetniku Johannu Kresniku došli s takvom besmislicom, valjao bi se po podu od smijeha. I tako se bečki se festival u 2016. godini mora nositi s ovom idiotskom predstavom”, donosi narod.hr.
U zaključku je napisao kako “predstava Naše nasilje i vaše nasilje traje puno predugačkih 75 minuta, uz neugodan zadah školskog kabarea”, i kako “vrijeđanje nacionalnih simbola daje hrabrost u borbi protiv fašizma”.