Inovator i poduzetnik Mate Rimac prije nekoliko je dana na 88. autosajmu u Ženevi predstavio svoj novi hiperautomobil po imenu C_Two. Dogodilo se to nakon mjeseci spekuliranja, strašnog medijskog interesa i nabrijavanja javnosti, a nakon prezentacije automobila i njegovih perfomansi postalo je napokon jasno – električni automobil proizveden u Svetoj Nedelji brži je i od Tesle Roadstera, hiperautomobila drugog slavnog inženjera, bogatog biznismena Elona Muska, koji je vrhunac slave dosegao upravo nedavno kada ga je ovaj mega snažnom raketom poslao u svemir s lutkom Starmanom za upravljačem. U Roadsteru je svirao “Space Oddity”, jer je Musk očito snažno zanesen Davidom Bowiejem, a milijuni su zakucani u naslonjače uživo pratili svemirsku avanturu automobila s naljepnicom “Made on Earth By Humans”, kojemu se na koncu izgubio trag.
Američki se biznismen i bogataš, naime, malo zaigrao pa u svemir lansirao presnažnu raketu, a nestašni Starman je iskoristio priliku i odlučio zagrabiti dublje u neistražena prostranstva gdje će, po svoj prilici, ostati milijunima godina. U svemu je tome tužna jedino činjenica kako je svemir zrakoprazan prostor u kojemu se ne može čuti zvuk, pa će lutak za upravljačem milijunima godina putovati u grobnoj tišini, a izvanzemaljci ostati zakinuti za umjetnost jednog od najvećih glazbenika koji je ikad živio.
Rimac svoj automobil, doduše, nije poslao raketom u svemir, no uspjelo mu je učiniti da C-Two do 96 kilometara na sat stiže za 1,85 sekundi, što je pet stotinki brže od već spomenutog tehnološkog rivala i “svemirskog istraživača”, Muskova Roadstera. A do sto kilometara na sat C_Two stiže za samo 1,97 sekundi, čime se prometnuo u prvi serijski automobil koji do sto stiže u manje od dvije sekunde. Rezultat je to činjenice kako je novi Rimčev hiperautomobil čak 56 posto, odnosno gotovo 700 KS, snažniji od prethodnika. Concept One je, naime, u najsnažnijoj verziji proizvodio 1224 konjskih snaga, dok novi C_Two broji njih 1914!
Jedna je stvar sigurna – i Musk i Rimac znaju znanost te inženjering učiniti neodoljivo seksepilnima. Dok je prvi to učinio skupim lansiranjem automobila u svemir koje, uzgred rečeno, skupa s dosad neviđenom marketinškom ulogom koristi i istraživanju svemira, Rimac se odlučio na veo tajne i mistično komuniciranje s javnošću prije izbacivanja novog modela. Stručna i šira javnost brzo je zagrizla, pa se o C_Two modelu pričalo mjesecima prije negoli je predstavljen. A jednom kada je došao trenutak za to, i to pod reflektorima jednog od najvažnijih automobilskih sajmova u svijetu, Mate je na stage izveo i megapopularne 2Cellos koji su zagrijali atmosferu prije samog otkrivanja automobila o kojemu će sutradan pričati čitav svijet.
Ekskluzivni klub
“C_Two od 0 do 100 kilometara na sat dođe brže nego što pročitate naslov u novinama”, pisao je američki web portal The Verge jutro poslije fantastične ženevske večeri, a newatlas.com je naveo kako “novi Rimčev električni hiperautomobil od 1914 konjskih snaga može voziti sam sebe ako se vi bojite, a trebali biste se bojati”. Komentirajući brzinu od 415 kilometara na sat koju C_Two može postići, veliki Top Gear je iznio kako se radi o “apsurdnim brojkama”.
“Rimac tvrdi da četiri električna motora modela C_Two zajedno razviju 1914 konjskih snaga. Zaista zastrašujuća najveća brzina mu je 415 kilometara na sat”, napisali su, dodavši i kako će vozaču biti teško “ostati pri svijesti” prilikom postizanja velikih brzina u tako rekordnom vremenu.
“Rimac tvrdi da će od 0 do 300 kilometara na sat doći za 11,8 sekundi. Ako se ove brojke pokažu točnima, ovaj hrvatski automobil ući će u vrlo ekskluzivni klub najbržih automobila na svijetu”, zaključili su s Top Geara, jednog od bitnijih magazina koji prate svjetsku automobilsku industriju. Ovdje vrijedi spomenuti i kako je jedan od njihovih prezentera, poznati novinar Richard Hammond, još prošle godine slupao Rimčev prvi superautomobil, Concept_One, i to tijekom snimanja serije “The Grand Tour” negdje u Švicarskoj. Richard se malo zanio, jurcao uzbrdo po švicarskim serpentinama, izletio s ceste i nakon prevrtanja automobil se zapalio i izgorio. Hammond je srećom izašao živ iz čitave priče, a Mate Rimac, kojemu je nesreća, dakako, onomad predstavila nevjerojatan stres i zabrinutost, oko svega se odlučio suptilno našaliti. U svoj je C_Two model, naime, instalirao jedan detalj, hrvatski aparat za gašenje požara Pastor koji izgleda prilično futuristički, a na čijem kožnom remenu koji drži aparat za gašenje piše “In case of hill climb extinguish fire” (u slučaju penjanja uz brdo, ugasite vatru). Ovakvom je aluzijom ekipa iz Rimac automobila dokazala da itekako ima smisla za humor, kao i za marketing – svijet je opet brujao o Rimcu, no ovaj put o pošalici, ne o nevjerojatnoj snazi automobila i njegovim tehnološkim performansama.
Istovremeno u Hrvatskoj brojni nisu doživjeli Rimčev uspjeh, pa nisu pričali o konjskim snagama automobila, kao niti o njegovom trollanju Hammonda. Dogodilo se upravo suprotno – anonimni su komentatori u Facebook osvrtima pljucali po Rimcu, njegovom “luksuznom automobilu za bogataše od kojega nemaju nikakve koristi” i slično. Jasno, bilo je i onih koji su dijelili zanos svjetske javnosti za novopredstavljenim automobilom, no diskurs internetskih komentara ipak je zaokupila jedna drukčija slika, ona u kojoj se ne razumije vrijednost Rimčeve inovacije i tehnologije te se anonimno diskreditira, i to na račun luksuza, skupoće, nedostupnosti i ekskluzivnosti kojima, nesumnjivo, C_Two itekako raspolaže.
Društveni komentatori i web kolumnisti digli su se na noge, a u raspravi o ovom neobičnom slučaju spremno su prozivali takozvani hrvatski jal kojemu su se naslađivali i rugali, neki i posve divljački. Nažalost, činili su to bez pokušaja dubinske analize zašto on kao takav postoji, u svim svojim pojavnostima.
Nove baterije
Bilo kako bilo, Rimac je od heroja u svijetu opet nakratko postao omražen u nas, i to zbog suhoparne činjenice da proizvodi skupi automobil, sa skupim tehnologijama i inovacijama, nedostupan svima i, nesumnjivo, namijenjen bogataškoj klasi s previše novca. Pa ipak, mnogi su jalni komentatori zaboravili da Rimac ne proizvodi samo automobile nego i dijelove za iste, a poznat je po super baterijama koje razvija i proizvodi u svojemu pogonu u Svetoj Nedelji. One, dakako, mogu služiti brojnim stvarima osim hiperautomobilu, a da bi se saznalo kako Rimac nije isključivo elitist koji proizvodi skupocjene automobile, ne treba daleko otići. Dovoljno je, naime, odvesti se na Kvarner, i to u predgrađe Istre – srednjovjekovni gradić Veprinac iznad Opatije, koji leži na strmim obroncima Učke i iz kojega se pruža fenomenalan pogled na kvarnerski zaljev i otoke. Upravo je u Veprincu prije četiri godine Mate Rimac predstavio jednu drugu bateriju, koja doduše nije bila dio brzog automobila i oko koje je izostao hype i zanos javnosti, no koja je, po svoj prilici, jednako važna, ako ne i puno važnija, od one nedavno predstavljene u karoseriji hiperautomobila C_Two.
“Ja kao invalidna osoba imam to pravo da besplatno dobijem električna kolica. Jasno, dobio sam najjeftinija, a u sebi su imala dva akumulatora, praktički kao u automobilu. S obzirom na teren ovdje, te serijske baterije mi nisu dobro služile i brzo su se trošile”, započinje mi priču Roland Bugnar (28), dečko iz Veprinca čije tijelo pati od progresivne genetske bolesti spinalne mišićne atrofije. Kao dijete od jedne godine slabo je koračao, a u drugoj su mu dijagnosticirali bolest koja je, kako sam naglašava, “podosta izazovna za kretanje”.