Već je poznato kako je svako treće, a prema nekim podacima čak i svako drugo uvezeno rabljeno vozilo s lažnom kilometražom. Također, sve je više i automobila na unutarnjem tržištu s promijenjenom kilometražom, o čemu svjedoče i pravomoćne sudske presude.
No, prometni stručnjak dr. sc. Željko Marušić za Slobodnu Dalmaciju navodi da je sve češća još gora prijevara na rabljenim automobilima iz uvoza.
– Javljaju mi se ljudi kojima se zračni jastuci nisu otvorili, a platili su i 50 tisuća eura za rabljeni automobil u nekoj zemlji EU-a. I sad zamislite da vam se dogodi nesreća, a jastuci vam se ne otvore. Pa taj vas auto doslovce može ubiti, što je puno gore od namještanja kilometraže. Također, taj automobil kojemu nedostaju zračni jastuci negdje je slupan pa zakrpan, ali naravno, nitko nije htio plaćati još tisuće eura da bi ih ugradio.
I onda čovjek jeftino kupi taj auto i misli da je dobro prošao, a na gubitku je i novčano i na svaki drugi način jer može izgubiti glavu. Nema načina da se na oko vidi da neki automobil nema jastuke, jer prevarant je, pojednostavljeno rečeno, stavio dio koji šalje “fejk” signal i senzori koji bi trebali javiti da nema jastuka ne reagiraju – kaže Marušić, navodeći da ipak ima rješenja.
– Po mojem mišljenju, automobil ne bi trebalo kupovati od pojedinaca u inozemstvu, radije ga, ako već želite rabljeni automobil iz neke zemlje EU-a, kupite od domaćih tvrtki koje ih uvoze i koje neće riskirati uvoz svakakvih automobila, jer ako dođu na loš glas, mogu propasti. Također, preko dijagnostičkog uređaja može se utvrditi je li zračni jastuk ispravan te je li uopće ugrađen, ali ni to nije garancija da je u vozilu ispravan “airbag”.
Naime, jedini je stopostotni dokaz da se fizički, dakle rastavljanjem, vidi ima li u automobilu zračnih jastuka. A to je opet skupo i komplicirano – ističe Marušić, te dalje objašnjava zbog čega dolazi do ove prijevare.
– Pri sudaru, čak i manjeg intenziteta, ako se otvori zračni jastuk, odnosno jastuci, cijena popravka leti u nebo. Naime, uz sklop zračnog jastuka i njegovu oplatu u volanu ili armaturi treba izmijeniti i sustav za aktiviranje te elektronički-inercijski senzorski sustav i upravljački elektronički modul.
Ako se sve ne učini kako treba, na instrumentnoj ploči gori lampica sustava zračnog jastuka. No, budući da su u pitanju veliki troškovi, mnogi potom, radi štednje, kod elektroničara trajno ugase signalnu lampicu, a u kućište vrate iskorišten zračni jastuk i samo stave novi plastični pokrov.
Događa se i da se iz automobila koji se prodaje, pogotovo ako ide u izvoz, skida ispravni zračni jastuk, s aktivacijskim i senzorskim sklopom, te se proda na crnom tržištu, a pro forma se ugradi već iskorišteni. Dakle, pri kupnji rabljenog automobila provjerite i tu mogućnost – upozorava taj automobilski stručnjak, navodeći da bi kod uvoza automobila iz inozemstva trebalo obaviti barem temeljnu provjeru.
– Provjeru je najbolje obaviti u ovlaštenom servisu ili kod dobrog autoelektroničara, na dijagnostičkom uređaju. Dijagnostički uređaj spaja se preko OBD priključka te se unošenjem podataka o proizvođaču i vozilu ulazi u sigurnosni sustav, koji jasno pokazuje je li zračni jastuk ispravan ili je “fake” ugrađen već iskorišteni (aktivirani). Preko “crash data” uz to se može provjeriti je li automobil imao sudar – navodi Marušić.
Cijeli tekst pročitajte OVDJE. (slobodnadalmacija.hr)
H.H.