Utorak, 22. listopada 2024.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

Ovo je top 5 opasnih mitova o vožnji u zimskim uvjetima…Evo kako voziti i kočiti po snijegu…

S ‘punokrvnim’ zimskim uvjetima na cesti, ponovno su aktulani razni savjeti iskusnih i neiskusnih vozača o tome što se smije, a što ne smije raditi s vozilom na cesti prekrivenoj snijegom ili ledom.

Ovakvi mitovi su vrlo opasni, pogotovo za mlađe i neiskusnije vozače, piše AutoPress i dodaje kako ne treba slušati savjete raznih “stručnjaka” nego isključivo slijediti upute koje se nalaze u knjižici vozila i koje je propisao proizvođač vozila.

U ovom članku ćemo spomenuti neke od popularnih mitova koji se odnose na vožnju u zimskim uvjetima:

ABS se treba isključiti u vožnji po snijegu i/ili ledu!
Ovo nikako nije istina. Iako se ABS često aktivira prilikom vožnje u ovakvim uvjetima, ne biste ga trebali isključiti. Istina je da se s ABS-om produžuje zaustavni put, ali vam je pri tome omogućeno upravljanje vozilom (skretanje i izbjegavanje prepreka), dok običnim kočenjem (blokiranjem kotača) se gubi ta mogućnost upravljanja. Moderni ABS sustavi su toliko uznapredovali te imaju višestruku korist u odnosu na vozila bez ABS-a.

Treba isključiti sustave za kontrolu stabilnosti (prianjanje) vozila!
Ovi sustavi (ESP, DSC,…) se u uvjetima slabijeg prianjanja vozila (snijeg/led) aktiviraju prilikom proklizavanja kotača i smanjuju doziranje gasa ili aktiviraju kočnice na kotačima koji proklizavaju. Prilikom vožnje u ovakvim uvjetima vrlo je važno da su ovi sustavi aktivni jer oni najbolje iskorištavaju mogućnosti prianjanja vašeg vozila, bolje i od iskusnih vozača.
Ipak, postoje određene okolnosti gdje se može imati koristi deaktiviranjem ovih sustava. Ako ste zapeli u snijegu i ne uspijevate se izvući, deaktivirajte privremeno ove sustave i pokušajte ponovno.

Ritmično kočenje je korisna tehnika pri upravljanju novijim vozilima!
Ritmično kočenje je tehnika kojom se koči i otpušta kočnica u određenom ritmu, omogućujući tako kompromis između kočenja i upravljanja.

Ova tehnika je korisna kod vozila bez ABS-a (još uvijek bitna tehnika jer je prema nekim podacima na ovim područjima (RH i okolica) preko 80% vozila bez ABS sustava). Ako pak imate ABS ne biste trebali pokušavati ovu tehniku jer ABS izvodi sličnu tehniku, ali mnogo brže i preciznije.

zimske gume

Uvijek vozite u najnižem stupnju prijenosa!
Ovo nije dobra ideja ako trebate krenuti na skliskoj površini ili uzbrdici. Najniži mogući stupnja prijenosa predaje veći okretni moment kotačima, a što će zbog velike sile vjerojatno rezultirati proklizavanjem pogonskih kotača. U ovakvoj situaciji najbolje je koristiti najveći praktični stupanj prijenosa (smanjuje okretni moment) te lagano dozirati gas.

Tijekom vožnje u ovakvim uvjetima je jako bitan kompromis između kočenja i upravljanja vozilom. Najbolji kompromis je onaj stupanj prijenosa u kojem je broj okretaja motora između 2000-3000 (rpm). Takav stupanj smanjuje mogućnost proklizavanja pogonskih kotača, i omogućuje Vam kočenje motorom (po potrebi).
Vožnja u nižem stupnju prijenosa je korisna u ovim uvjetima kada se spuštate niz nizbrdicu. Kočenjem biste znatno povećali mogućnost blokiranja kotača, što rezultira gubitkom sposobnosti upravljanja (skretanje i izbjegavanje prepreka). Vožnjom u nižem stupnju prijenosa zapravo kočite motorom te se na taj način kotači mogu gotovo nesmetano okretati.

Dobro je smanjiti tlak u pneumaticima tijekom vožnje po snijegu/ledu!
Tehnički gledano, ovaj mit je istinit. Smanjenjem tlaka u pneumaticima povećaje se gazeći sloj (protektor) omogućujući bolje prianjanje pneumatika. Ipak, ovo ne biste trebali raditi!
Smanjenjem tlaka pneumatik se više zagrijava, što može biti jako opasno i rezultirati puknućem istoga, pogotovo pri većim brzinama. Stoga nikako nemojte voziti sa gumama koje nemaju dovoljan (preporučen) tlak.

Kako se smanjenjem tlaka postiže i veće prianjanje, zrak iz pneumatika možete ispustiti na kratko ukoliko zapnete u snijegu što će malo povećati sposobnost prianjanje Vaših pneumatika, te Vas uz malo sreće izvući iz nevolje. Nakon toga napumpajte gume na preporučene tlakove…

Proizvođači guma čak preporučuju povećanje tlaka u pneumaticima tijekom zime. Zašto? Tijekom zime tlak u pneumaticima se smanji uslijed kompresije zraka. Preporučeno povećanje tlaka je reda veličine od 0.2 bara (ovisno o proizvođaču pneumatika).
Kada se radi o pneumaticima, uvijek slijedite preporučene norme od strane proizvođača! Vaše gume će duže trajati (ušteda), a vožnja će biti sigurnija, piše AutoPress.

T.H.

Najnovije

22. listopada 1995. govor dr. Franje Tuđmana u UN-u – ‘Hrvatska želi pravedan mir’

Predsjednik Hrvatske Franjo Tuđman održao je 22. listopada 1995. govor na Općoj skupštini Ujedinjenih naroda u sklopu proslave 50. obljetnice postojanja te organizacije.   Ujedinjeni narodi...

Devet zanimljivosti o svetom Ivanu Pavlu II. koje vjerojatno niste znali

Danas se slavi spomendan svetog Ivana Pavla II. Njegov spomendan slavi se na dan kada je održao prvu misu kao Papa. 1.Bio je prvi papa...

Biblijska poruka 22. 10. 2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Budni budite – molite

Lk 12,35-38      Reče Isus svojim učenicima: »Neka vam bokovi budu opasani i svjetiljke upaljene, a vi slični ljudima što čekaju gospodara kad se vraća...

Čestitka ekipi HVIDRA – e HVO – a HB na osvojenom prvom mjestu

Krešimir Tabak, direktor Uprave za pitanja branitelja i stradalnika Domovinskog rata HVO-a Hercegbosanske županije uputio je čestitku članovima HVIDRA-e HVO-a Herceg Bosne u povodu...

Jonjić: Milanović može biti zadovoljan, HOS-ovo znakovlje u smeće bacaju njegovi birači

Kandidat za hrvatskog predsjednika Tomislav Jonjić objavio je na svom facebook profilu tekst pod naslovom ''Nasrtaj na već oskvrnjeni spomenik''. Njegov tekst prenosimo u...