Jučerašnji dan je vrlo značajan za Republiku Hrvatsku, za Hrvatsku vojsku, Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, kazao je sinoć ministar obrane Mario Banožić u emisiji Otvoreno govoreći o preuzimanju prvog borbenog zrakoplova Rafale. Michael Križanec, zapovjednik HRZ-a, opisujući trenutak preuzimanja aviona kazao je da je to “trenutak u kojem doživite nešto gdje se ljepotica pretvara u zvijer” te da je avion prekrasan na zemlji, a još ljepši u zraku.
Govoreći o važnosti borbenih zrakoplova ministar Mario Banožić kazao je da je s Rafaleima učinjena jedna “nova stepenica u kojem će Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, Hrvatska vojska i Republika Hrvatska kao članica NATO-a i EU-a dati doprinos u čuvanju šengenskog prostora, ali isto tako i u geopolitičkom okruženju”.
Brigadni general Michael Križanec, zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, opisao je kako je izgledao trenutak je kada hrvatski pilot ušao u prvi Rafale pod hrvatskim grbom.
Kada znate, da je unutra naš pilot, da mu je šahovnica na lijevom ramenu, da su naša krila na njegovim prsima, to je trenutak izuzetnog ponosa. Vidimo da smo neke stvari dobro radili unazad 30-ak godina, kazao je.
Uspoređujući Rafale, za kojega je kazao da je “ljepotica i zvijer”, s dosadašnjim MIG-ovima, Križanec je kazao da MIG-ovima zapravo “trebamo zahvaliti što smo održali sposobnost do sada i što su donijeli određene promjene u kontekstu Domovinskog rata”. Objasnio je i što konkretno znači da je avion Rafale četvrta generacija.
General bojnik u mirovini Josip Štimac, bivši zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, prisjeća se da je Hrvatska za vrijeme Domovinskog rata u protuzračnoj obrani imala vrlo skromna sredstva, ali su svejedno i s njima uspjeli srušiti nekoliko neprijateljskih aviona koji su napadali Hrvatsku.
– Kupnjom radara, MIG-ova, raketnih sustava, pojačava se sposobnost da se borba za prevlast u zračnom prostoru prebaci na našu stranu. MIG-ovi su tu odigrali ključnu ulogu, jer bez njih teško da bismo uspjeli to ostvariti. Zna se da je bez prevlasti u zračnom prostoru teško, gotovo nemoguće dobiti rat, dodao je.
Preuzimanje prvog Rafalea komentirao je i Matko Kuzmanić, član saborskog Odbora za obranu (nezavisni).
– Rafale je definitivno iskorak u modernizaciji Hrvatske vojske. Njega prati i niz problema koje ćemo imati nakon što on kod nas dođe. Ostala infrastruktura mora biti prilagođena. Rafale će svoj puni značaj dobiti onoga trenutka kada budemo imali napredne sustave protuzračne obrane i kada budemo imali na zavidnoj razini besposadne sustave, kazao je.
– Nemojte zaboraviti da je Hrvatska u vrijeme Domovinskog rata bila jedna od najnaprednijih država po pitanju besposadnih sustava, izjavio je i dodao da je Hrvatska bila u samom vrhu, uz Izrael i SAD u u vrijeme prve polovine 90-ih, odnosno svjetska elita.
Napominje da ne postoji jaka država koja nema jaku vojnu industriju.
Geopolitička važnost borbenog aviona Rafalea je velika, smatra Gordan Akrap iz Instituta za istraživanje hibridnih sukoba.
– Vidi se da odluka o zadržavanju sposobnosti Hrvatskog ratnog zrakoplovstva kao grane Oružanih snaga i neumitno dodatni razvoj svih drugih grana, koji će morati uslijediti u tehnološkom i organizacijskom smislu, postavlja Hrvatsku na bitnu važnost, ne samo na jugoistoku Europe, nego i na Mediteranu. Ne treba zaboraviti činjenicu da Rafale imaju pored Francuza i Grci, tako da u tom kontekstu treba gledati i našu aktivnost unutar NATO saveza.
– S druge, ovo nije proračunski trošak, nego ulaganje u sigurnost, kazao je i dodao da smo za vrijeme Domovinskog rata imali bolje zrakoplove bolje bi se i obranili.
General bojnik u mirovini Štimac podsjetio je da je pilotska škola osnovana još u vrijeme rata. U prvim godinama ih je bilo više od 20, 30, 40, a u vremenu od 2015. do 2020. taj broj ih se drastično smanjio.
Dolaskom ovakvog sustava ljudi dobivaju i motivaciju, rekao je i smatra kako će biti i veći odaziv za taj poziv.
Podsjetio je da je još 1996. godine napravljena vizija Hrvatskog ratnog zrakoplovstva za idućih 50-ak godina te da je tu sigurno bio predviđen i sustav protuzračne obrane.
Križanec: Prve dvije grupe obuku za Rafale završit će do polovice 2024.
Na obuci je trenutačno 60 pilota, navodi Križanec. Ondje ima i starijih, iskusnijih, ali i mladih. Objasnio je i kako su odabrani piloti koji idu na obuku za Rafale. Temeljni kriterij je, kaže, zdravstveni, a onda su gledali kakva iskustva i vrline imaju te su presudili koji su to ljudi. Kombinacija odabira ljudi za obuku za Rafale je takva da osigurava “jednu mudrost i starost, koja će voditi mladost”.
Neki su već počeli samostalno upravljati Rafaleima. Križanec kaže da su od francuske strane tražili i da obuče dio ljudi koji će u Hrvatskoj biti instruktori.
Prve dvije grupe obuku u Francuskoj završit će do polovice iduće godine, a onda će se nastaviti obuka idućih grupa u Hrvatskoj.
Odgovarajući na izjave nekih o tome da je “Rafale vrhunski avion, ali da ćemo imati problema”, da “uvijek postoji i protuoružje” i slično, ministar Banožić kazao je da je “borbeni avion Rafale uistinu složeno sredstvo i da ga se ne može na ovakav način banalizirati u javnosti”.
– Radi se o potpisanom tehničkom sporazumu između Hrvatske i Francuske, između tri tvrtke. Težina ugovora je milijardu i 150 milijuna eura s PDV-om. Na taj iznos dodajemo ono što će biti ostala integrirana sredstva. Ovdje govorimo prije svega o sustavu kratkog dometa koji smo također paralelno rješavali s uvođenjem višenamjenskih borbenih aviona u Hrvatsku. Isto tako bavimo se i modernizacijom radarskih sustava FP117 koja će također biti dio ovog integriranog sustava, kazao je među ostalim Banožić.
Govoreći o bazi za Rafale Banožić je kazao da je to trenutačno Pleso.
– Daljnja dinamika razvoja Hrvatskog ratnog zrakoplovstva vezana je i za materijalne resurse kojima trenutačno HRZ raspolaže, a i one koje će Vlada osigurati. Tu nisu samo Rafalei, nego i četiri helikoptera Black Hawk, a još ćemo ih i nabaviti, kazao je među ostalim i dodao da uistinu ima toga što će se rasporediti po Hrvatskoj.
“Sigurnosna arhitektura svijeta se mijenja”
Rafalei su možda jedina dobra odluka koju je donijelo Ministarstvo obrane, smatra Kuzmanić. Bilo je dosta, prema njegovom mišljenju, promašenih odluka, a posebno u vezi nabavke brodova.
– Sigurnosna arhitektura svijeta se mijenja, a samim tim i Europske unije. Hrvatska je sastavna članica EU-a, NATO-a, šengenskog prostora i eurozone. Kao takva mora pratiti najsuvremenije sustave. Volio bih da se nešto uloži i u Hrvatsku ratnu mornaricu, kazao je.
Banožić je uzvratio da ne može Vlada u nekoliko godina ispraviti pogreške učinjene u 20-ak godina.
– Proračun je najveći. Ne ulaže se isključivo u Hrvatsko ratno zrakoplovstvo. Ulažu se ozbiljna sredstva i u Hrvatsku kopnenu vojsku, izjavio je i dodao da će se ulagati i u Hrvatsku ratnu mornaricu.
“Najskuplja je sigurnost onda kada je nema”
Sigurnost nema cijenu naglašava Akrap. Najskuplja je sigurnost, kaže, onda kada je nema, s obzirom na posljedice.
“Cijena sigurnosti je cijena prevencije. Prevencija jednostavno mora biti tu da biste odagnali onoga koji vas želi oštetiti, onemogućiti vaše namjere, nanijeti vam određenu štetu, izazvati određene nemire ili vas napasti.”
Interes mladih za vojne pilote i inženjere udvostručio se u zadnje dvije godine, kazao je Križanec. Trend je toliko pozitivan da će se nekima morati i zahvaliti jer je, kako kaže, interes veći od kapaciteta koje imaju za obuku.
Uveden je novi sustav stipendiranja kadeta i povećan je, tvrdi ministar i vjeruje da će ne samo piloti i tehničari, već i drugi koji se uključuju u sustav obrane RH interes vidjeti ne samo u stipendijama, već i u tome što služe domovini.