Prvim danom veljače, na snagu je stupio novi Pravilnik o brodicama, čamcima i jahtama, a najvažniji njegov dio tiče se sigurnosnih standarda, piše Morski.hr. Prema novom pravilniku, ukida se trajna registracija broda i uvode se tehnički pregledi svakih pet ili deset godina…
Novitet je i da će gliseri i jet skijevi morati imati ugrađen sustav koji ograničava plovidbu na 5 čvorova unutar sigurnosne zone od obale i drugih plovila, a posada će morati nositi sigurnosne prsluke. Otpadne tekućine i smeće moraju se zadržati na brodu, a sustav detekcije ugljičnog monoksida gospodarska plovila s kabinama moraju ugraditi odmah.
Velike promjene zasigurno će zanimati vlasnike plovila, a neke su stavke posebno važne.
Tehnički pregledi već od 1. lipnja
Prema novom zakonu, vlasnici brodica dužih od sedam metara ili motora snage preko 15 kW (20 KS) već do 1. lipnja moraju se prijaviti za obavljanje redovnog tehničkog pregleda, a za one manje i slabije taj rok još nije određen.
Nakon što je obavljen osnovni pregled brodice i nakon što je po prvi put izdan Upisni list, plovilo podliježe redovnim pregledima na moru i na suhom, koji se obavljaju unutar tri mjeseca prije ili nakon dospijeća godišnjice izdavanja Upisnog lista i koji se obavljaju u ovisnosti o duljini i namjeni brodice:
a) Redovni pregled brodica/čamaca, čija starost ne prelazi 20 godina, obavlja se svake dvije godine za brodice/čamce za gospodarske namjene i javne brodice/čamce, odnosno svakih pet godina za brodice/čamaca za osobne potrebe duljine trupa veće od 7 metara ili snage porivnog uređaja većeg od 15 kW ukoliko su opremljene sanitarnim čvorom i/ili kuhinjom sa ugrađenim plinskim trošilom, predviđene za višednevni boravak na moru, opremljene ugrađenim porivnim strojem, imaju ugrađeni spremnik benzinskog goriva.
b) Redovni pregled brodica, čija starost ne prelazi 20 godina, na suhom obavlja se svake četiri godine za brodice za gospodarske namjene i javne brodice/čamce.
Redovni pregled brodica, čija starost prelazi 20 godina, u ovisnosti o namjeni, obavlja se u istim razmacima kao i za brodice čija starost ne prelazi 20 godina uz razliku što se svaki redovni pregled obavlja na suhom.
Pregled brodica na suhom, osim svih stavki pregleda u moru, obuhvaća i pregled stanja podvodnog dijela trupa pri kojem je potrebno utvrditi postojanje eventualnih oštećenja; zaštitnih anoda, usisnih košara, kormila i osovina kormila, propelera i propelernih osovina te pregled druge opreme ukoliko se ista nalazi na podvodnom dijelu plovila (npr. trim ploče).
Stroža pravila za plovila brža od 20 čvorova
Novi Pravilnik uvodi obvezu nošenja prsluka na svim gliserima bez kabine, kacige za jet skijeve, ali i još ponešto, piše Morski.
Osobno plovilo na vodomlazni pogon mora imati sigurnosnu narukvicu, a ako je namijenjeno za gospodarske svrhe, mora imati i mogućnost daljinskog zaustavljanja s obale. Tijekom plovidbe sigurnosna narukvica treba biti pričvršćena na osobu koja upravlja osobnim plovilom na vodomlazni pogon.
Gumenjaci i sve otvorene brodice (brodice bez palube) koje plove unutrašnjim morskim vodama i teritorijalnim morem Republike Hrvatske, čija brzina prelazi 20 čvorova moraju imati sigurnosnu narukvicu. Tijekom plovidbe sigurnosna narukvica treba biti pričvršćena na osobu koja upravlja brodicom. Sve brodice čija brzina prelazi 20 čvorova moraju imati sigurnosnu narukvicu, a ako povlače skijaša ili padobranca i konveksni retrovizor. Sve osobe na brodicama čija brzina prelazi 20 čvorova moraju za vrijeme plovidbe nositi prsluke za spašavanje osim ako se nalaze u zatvorenom prostoru.
Sve otpadne tekućine i smeće moraju se zadržati na brodu
Pravilnik jasno određuje i stroge ekološke standarde kojih će se vlasnici plovila morati prirdržavati, pa tako nije dopušteno ispuštanje ulja ili mješavine koje sadrže ulje u more, a navedene tekućine moraju biti zadržane na plovilu.
Sve brodice koje imaju ugrađeni porivni uređaj moraju biti opremljene spremnicima ili prenosivim posudama za prikupljanje ulja ili mješavina koje sadrže ulje. Sredstvom za upijanje i odvajanje zauljenih ostataka trebaju biti opremljene sve brodice sa ugrađenim porivnim strojem bez obzira na područje plovidbe i namjenu.
Sustav detekcije ugljičnog monoksida treba ugraditi odmah
Na svim brodicama za gospodarske namjene, koje imaju potpalubne kabinske prostore za boravak putnika i posade, mora biti ugrađen sustav detekcije ugljičnog monoksida. Isti sustav mora biti ugrađen na svim brodicama za gospodarske namjene koje u potpalublju imaju ugrađene benzinske motore (glavne i/ili pomoćne), plovilima koja imaju potpalubni smještaj kuhinje s plinskom instalacijom, kao i u kabinama za spavanje, kuhinjama sa sudoperom, te zatvorenim sanitarnim čvorovima. Pravilnik nalaže da svi brodovi gospodarske namjene na koje se odnose prethodni zahtjevi, sustav sustav detekcije ugljičnog monoksida moraju ugraditi odmah!
Cijeli Pravilnik o brodicama, čamcima i jahtama objavljen je u Narodnim novinama br. 13/20., a u cijelosti ga možete pročitati OVDJE.
H.H.